Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till utbildningar på avancerad nivå: magister- och masterprogram (men det kan också finnas enskilda kurser på avancerad nivå) brukar man konkurrera med det totala antalet godkända högskolepoäng. Att man kan kandidatexamen eller yrkesexamen á minst 180 hp och att den utbildningen (på grundnivån) har rätt inriktning/innehåll är behörighetsgivande, alltså sorteras de sökande bort, som inte har behörigheten.
    Sedan, av de som är behöriga, så rangordnas sökande enligt det totala antalet högskolepoäng (hp) som de har "med sig i bagaget", så brukar det oftast funka. Det är i så fall de som, totalt sett, har flest hp som kommer in först. Exempel: de som vill genom masterprogrammet i farmaci fortbilda sig från Receptarie till Apotekare brukar komma in om de förutom receptarieexamen (180hp) även har läst ännu 90 hp andra kurser (med vilken inriktning som helst och de extra hp kan läsas både vid sidan av programmet på grundnivå eller efter det programmet).

    Studie- och yrkesvägledare