ina
    Hej jag tog studenten innan sommaren med godkänt betyg. Gick frisör men nu i efterhand är det absolut inte vad jag vill hålla på med utan jag vill bli mäklare. Jag pluggar på komvux men har hittils bara tagit på mig svenska 2 och är snart klar med den kursen. Men vill veta mer exakt vad för kurser jag måste läsa på komvux för att sen kunna söka till högskola etc?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ina,

    För att kunna arbeta som fastighetsmäklare måste man utbilda sig på akademisk nivå och ett antal högskolor/universitet i Sverige erbjuder program som brukar heta FastighetsmäkIarprogrammet (men kan också heta någonting annat, som t.ex Fastighetsmäklarutbildningen.

    Särskild behörighet till fastighetsmäklarutbildningar består av godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3b (eller 3c) och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2). Dessutom krävs det Grundläggande behörighet (som krävs alltid till alla högskoleutbildningar Sverige).

    Eftersom du nu läser svenska 2, behöver du sedan även läsa svenska 3. Inom engelska behöver du godkänt betyg i Engelska 6.

    Jag vet inte hur mycket du läste inom matte. Men du behöver, hur som helst, skaffa dig godkänt betyg i matte 3. 3b är lite lättare än 3c, och om du inte vill läsa mer och svårare matte än nödvändigt, välj kurs matte 3b i så fall.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp .)

    Daniel SYV

    P.S: du får om du vill även kika på flera yrken inom samma branch - uthyrare>>, fastighetsförvaltare>>, fastighetsmäklarassistent>> och staging designer>>. Det finns många fler yrkesbeskrivningar på www.framtid.se och du kanske hittar ännu fler yrken som du blir intresserad av.