Vilsenstudent

    Hej, undrar om jag skaffar utbildning som grundlärare i fritidshem (har 2 år kvar) med undervisning i Bild och får lärarleg, kan jag då undervisa på komvux? Behöver jag läsa till några kurser? På Yrken.se står det väldigt vagt, det står att man för att bli vuxenlärare behöver man "lärar- eller förskollärarexamen" och kan då ansöka om en legitimation. Innebär "lärarexamen" grundlärare i fritidshem eller endast mellan-, hög- och gymnasielärarexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Lärare som jobbar på komvux är vanligtvis utbildade YrkeslärareÄmneslärare med behörighet att undervisa på gymnasiet och SFI-lärare. Jag har svårt att tro att utbildning till lärare i fritidshem skulle ge goda chanser att få anställning på komvux. Men du får gärna fråga studievägledare på den institutionen där du studerar nu, och du får gärna kika på annonser om lediga jobb: se där vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar.

    Studie- och yrkesvägledare