T
    Hej!
    Jag har 330 i meritpoäng och tänker läsa IB för att jag satsar på att plugga i universitet i andra länder, jag hade alltid velat plugga AI eller Computer Science men nu börjar jag tvivla på om jag verkligen kommer att gilla det lika mycket, senare i livet. För jag har blivit intresserad av fysik speciellt kvant- och kärnfysik. Dock vet jag inte om jag borde verkligen läsa IB om jag vill plugga kärnfysik senare? Å andra sidan vill jag inte gå i vanligt nationellt program(natur) för det kommer ta längre tid och det blir svårare att plugga utomlands sen.
    Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bahar,

    IB-diploma program > rekommenderas i första hand, om man efter gymnasiet vill plugga utomlands. Detta för att undervisning på IB är på engelska och för att utbildningen är även för övrigt anpassad till de internationella kraven.

    Men det kan också gå komma in på en utländsk högre utbildning i bland annat fysik efter NA/naturvetenskap-inriktningen. Det finns några få gymnasieskolor i Sverige med "Spetsutbildningar" inom naturvetenskap; de finns dock inte i alla svenska städer. Vilken stad söker du gymnasial utb i?

    IB-diploma program finns i Gbg på de här två gymnasieskolor >> och NA/naturvetenskap - på alla de här gymnasieskolorna >>

    • : Göteborg. Men var är felet på IB program? Är det bätter om jag väljer natur om jag ska läsa fysik sen? Går det inte lika bra med IB? Det är hursomhelst ett internationellt program!
    • Anna :

      Inget fel på IB men på Polhemsskolan i Lund>> finns ex Fysikprogrammet (spetsutbildning).