Nellie

    Hej, Jag har varit inställd på att läsa en kandidat i biologi till hösten men läser nu att det kan vara oerhört svårt att få jobb. Finns det något närliggande ämne som vore bättre att studera när man ser på framtidsutsikterna inom just djur och natur? Har kollat på djursjukskötare men där är nog för hård konkurrens om platserna samt hade egentligen velat ha en bredare utbildning. Jag har också funderat på om man skulle läst till en lärarexamen efter kandidaten i biologi för större chans till jobb. Vad tror ni? Borde jag tänka om helt och istället plugga inom något helt annat där det finns jobb och bättre framtidsutsikter? Tips på vad isåfall? Jag vill på något sätt kunna jobba med djur och natur. Är redan djurvårdare men vill plugga vidare. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Nellie

    • SYV-besökare :

      Du skriver om att du redan är djurvårdare. Kika på en yrkeshögskoleutb. till Kvalificerad djurvårdare, nivå2. Det kan även finnas andra utbildningar inom yrkeshögskola som blir intressanta för dig. Att söka till högskola/universitet och till yrkeshögskola - krockar Inte med varandra; det är oberoende av varandra ansökningar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie!
    Prognoser kan slå fel och även om det är svårt eller Mycket svårt att få jobb inom ngt yrke, så är det alltid några som ändå får anställning, så varför i så fall inte Du? Är du mycket motiverad och tror på dig själv + kan vara flexibel: flytta, jobba deltid, ta korta projektanställningar eller jobba lite utanför det område som du är utbildad inom, så ökar chanser att få jobb!
    Där man tror jobben ska finnas är - inom utbildning, alltså som lärare. Om du kan tänka dig jobba som lärare i biologi eller naturkunskap, så är det en säker satsning (i alla fall enligt de flesta prognoser).
    Även BMA är ett yrke där man tror god möjlighet till anställning kommer finnas även på sikt.

    SYV-besökare SYV

    Jag rekommenderar att du tittar lite mer noga på kandidatprogram i biologi antingen på GU, Göteborgs Universitet, eller på SLU i Upsala.

    https://science.gu.se/utbildning/biologi/kurser-program

    Du kan alltid ändra dig och övergå till lärarutbildningen eller till miljövetenskapliga utbildningar (finns mycket mer arbetsmöjligheter inom område Miljö) och där kan du sikta på att jobba som djurskyddsinspektör t.ex.

    Dock då behövs först kandidatutbildning

    https://science.gu.se/utbildning/kurser-program/miljovetenskap

    och sen söker man till masterutbildning i miljö och hälsoskydd, 60 hp, ibland händer det att de studerande får jobb redan under det första året, t.ex under kursen ES2408. Den kursen är verkligen orienterad till arbetsmarknadens behov.

    https://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programid=N2MIH

    Du kan förstås välja söka till någon utbildning på SLU i Uppsala, där finns också biologi och miljövetenskap program

    https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/biologi-miljo/

    Där kan Du läsa bl.a till djursjukskötare, men du skriver i din fråga att det är för högt antagningsgräns. Du kan försöka höja ditt meritvärde eller komma in i HP-urvalet (det borde ju ngn gång öppnas möjlighet att göra högskoleprovet*).
    * Högskoleprovet under våren 2020 kommer inte att genomföras: se t.ex info på gymnasieguiden.se/reportage/inget-hoegskoleprov-varen-2020