Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob!

    Du har rätt att söka om - till åk1 och om du kommer in (du söker på dina "gamla" grundskolebetyg) på ngt. annat program - läser du i så fall från hösten 2017 i tre år /kanske kan du läsa snabbare och bli klar på 2 år, men det är upp till den gymnasieskola som du kommer in på - om de vill och kan hjälpa dig att läsa snabbare/.

    Om att just "byta" och inte söka om till åk1 på nytt, så är det upp till rektor på den utbildningen dit du vill komma in - att besluta om skola har resurser att hjälpa dig att läsa ikapp. Det är tyvärr inte elevens rättighet att byta utbildning. Du går ta och kontakta alla de skolor och utbildningar dit du vill byta och fråga om de kan ta in dig.

    Om du snart fyller 18 år, kan du även söka läsa på en av folkhögskolorna. Folkhögskolorna tar in från 18 årsåldern (som regel).

    Jag tänker så här: kan du tänta dig byta inom prgrammet till någon annan Inriktning än snickare?

    En annan fråga som jag har: kan du tänka dig att "bita ihop" och fortsätta på din utbildning och direkt efter gymnasiet söka jobb inom någon annan bransch, inte som snickare? T.ex som försäljare av byggmaterial och verktyg? Eller utbilda dig till t.ex bygglovshandläggare>>, som är en yrkeshögskoleutbildning?

    Andra yrken som du kanske kan bli intresserad av är möjligtvis: möbelrenoverare; lärare; ingenjör inom bygg

    Min förhoppning är att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    Julia SYV