Edith

    Hej, jag bytte nyligen linje till lantbruk, fick gå om åk 2. Jag hamnade i den stökigaste klassen jag någonsin gått i, där är bara jag och en till tjej, resten 10 st är killar varav två av killarna går över gränsen. Dessa två killar har varit på mig och hackat på mig sedan nästan första veckan jag började i deras klass, sedan har det bara blivit värre och jag orkar inte längre. Jag började där för att få utbildning i det området jag är intresserad av och lära mig så mycket jag kan men istället går jag i skolan och sitter i klassrummet på spänn och rädsla att jag snart kommer få en kommentar av någon om att dom inte vill ha mig där, vad jag ens gör på utbildningar för jag kan ingenting, jag är bara störig osv En dag när jag redan mådde lite dåligt kom en av killarna igen och sa " Kan du inte bara dra härifrån, ingen vill ha dig här ändå, kan du bara hålla käften" Då bröt jag ihop och sprang in på en toalett och satt där med ångest och grät och grät och grät. Sedan kom en lärare och jag berättade vad som hänt och att det hållit på såhär för länge, han gick såklart till rektorn och killen blev avstängd i två veckor.... det var skönt utom att alla i klassen gick emot mig och tyckte jag gjort fel och skulle säga till rektorn att det blivit ,missförstånd...... Men jag gjorde inte det och sedan killen kommit tillbaks från avstängningen har det bara blivit värre och grövre. Jag vill fråga rektorn om det gått att ha vissa ämnen på distans istället för i skolan men är rädd att de kommer säga nej, vad skulle ni rekomendera mig till att göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Edith,
    du berättar om en jättesvår/jobbig situation. Tyvärr så förekommer sådana saker i den svenska skolan. Jag tycker det är jättetråkigt att det är på det viset. Killen som mobbar dig mår troligtvis inte bra. Jag försöker inte försvara honom, men de flesta experter säger att mobbare mobbar oftast för att de själva är mobbade (t.ex inom familjen), eller har andra "svårigheter"/problem. De mår inte bra och vill inte att andra ska må bra heller. Jag tycker inte du ska behöva stå ut med det du berättar om. Vad man rent konkret kan göra är att antingen stannar du på skolan, gör ditt bästa och fortsätter berätta om de otrevliga situationerna för ansvariga på skolan (ytterst ansvarig är rektorn), eller så väljer du att söka dig därifrån - t.ex kan utbildning på en folkhögskola kanske passa bra. På folkhögskolorna läser mest vuxna (de yngsta som får börja på en allmän kurs på en folkhögskola är 18 år). På komvux är man cirka 20 år eller äldre. Från 1 juli det året du fyller 20 år får du börja läsa på komvux. Om du uppgett rätt ålder när du registrerade dig här på sajten, så borde du fylla 19 år under 2022. Och i så fall fyller du 20 år under 2023. Det tar lång tid att vänta till 1 juli 2023 men utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd kan kanske köpa plats för dig på komvux.
    Om du går årskurs 3 nu, så är det inte så långt kvar, men om du går år2 nu, så är det ganska lång tid kvar... :(
    Om du vill stanna kvar och "fixa" situationen, då föreslår jag att du insisterar på att ha ett möte där killen och hans föräldrar deltar + rektor + kurator + er klasslärare/mentor + du och dina föräldrar också. Även om både du och "killen" är myndiga, så tycker jag att era föräldrar eller andra familjemedlemmar bör involveras. Det är inte OK att trakassera sin klasskamrat (eller någon annan för den delen). Du kan också undersöka frågan om du kan göra polisanmälan t.ex för ofredande (jag är inte jurist, så vet inte exakt var gränsen går och vad som kan "falla under" ofredande som brottsrubricering... Kurator på din skola vet kanske på "raka arm" om hen varit med om liknande förut, men annars får hen ta reda på det åt dig, tycker jag.
    Jättetråkigt att läsa om din nuvarande skolsituation. Självklart ska du inte behöva stå ut med det. Frågan är bara om du vill stanna kvar och kämpa för din rätt till en hållbar skolsituation, eller om du inte orkar göra det och vill hellre söka dig därifrån. Vad säger dina föräldrar? Även om du är myndig, så hoppas jag du kan få stöd av dina föräldrar (även om de inte längre är dina vårdnadshavare).
    Att din skola skulle låta dig läsa visa ämnen på distans tror jag tyvärr inte på. Men du får givetvis fråga om det, om du vill. Det finns en distans-gymnasieskola Korr-on-line men den erbjuder inte  något yrkesprogram, så det är inte en bra lösning att söka dit om du vill fortsätta läsa på ditt nuvarande program. :(
    Jag tänker också på att du kanske kan få hjälp av skolpsykologen (kontakt till skolpsykologen kan du få via skolsköterska på din gymnasieskola). Min förhoppning är att du kanske kan lära dig att inte bry dig om vad mobbaren säger eller gör; "so what? snacka du, och jag bryr mig inte"-attityden och då blir det inte roligt att mobba dig om det inte påverkar dig.

    • Edith : Jag har förövrigt nästan 1 timmes resetid för att komma till skolan och dom flesta dagarna orkar jag knappt ta mig upp ur sängen pga att jag vet precis hur jag kommer bemötas av min klass, vilket ger mig ännu mindre kraft och lust att åka dit...
    • Milla :

      Vilken årskurs läser du nu - 2:an eller 3:an? Vad gäller restid, så säger de flesta experter att 45 min enkel väg är typ "ok" men längre än så är det får långt för att pendla under längre tidsperiod. Om du har "nästan en timme" - är det 50 min eller 55 min? Det är inte alldeles får långt men på gränsen till för långt... skulle jag säga. Jag tror också att om du trivdes mycket bra på skolan, skulle du inte tänka på restid på nästan en timme. Huvudproblemet är att du inte trivs på skolan. Jag förstår varför du inte gör det. Frågan är i så fall om du är beredd att försöka härda ut, eller försöka förändra hur du blir bemött eller om du vill ta dig därifrån  - det är 3 olika lösningar jag ser. Vilken av de vill du i första hand satsa på?