Ellen
    Jag började första dagen i åk 2 i gymnasiet, går estetiska programmet media och har valt fotografisk bild som inriktning, bild och danska som inviduella val, fick reda på idag att danska lektionen komer att hållas på en annan skola där jag allra helst inte vill vistas och inte trivs vid då jag känner många människor där som inte har varit de trevligaste mot mig. Känner att jag inte riktigt vill skippa lektionerna eller hoppa av, det allra bästa hade varit om jag hade fått byta iv val men har ingen aning om man får.

    Tacksam för alla svar!//Ellen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen ! Jag råder dig gå prata med kurator på din skola. Du känner obehag inför lektioner på en annan skola och det är bra att gå via kurator i detta fallet. Ni kan tillsammans med kurator komma fram om du vill försöka gå på den där andra skolan eller om det är bäst för för dig att byta kurs. Kurator kan ev hjälpa till att få plats på en annan kurs som annars är full. Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej tack det ska jag göra!
    • Milla : Jag lovar att hålla tummarna för dig! Tänk på att det kanske är möjligt att komma till lektionen direkt (inte innan, utan "just on time") och åka från skolan direkt efter lektionen - utan att umgås med någon på skolan. Du ska ju till den där skolan just för att lära dig danska! Skulle det kunna funka, tro? Men, som sagt, prata med kurator. Om ni har skolpsykolog på skolan, kanske du kan få tid hos psykologen. Annars så brukar det vara ganska långa väntetider för att kunna träffa en skolpsykolog. Men kurator kan hjälpa komma fram i kön också, om hen gör bedömning att du behöver det. Finns det någon annan kurs som du kan tänka dig vilja läsa i stället för danska och som går på din skola, säg att du önskar byta. Finns det platser i den kursen till vilken du vill byta, borde det inte vara några problem. Däremot om det är fullt, då kan kurator hjälpa till att ändå få plats. Du får hemskt gärna återkomma och berätta hur det går! Vi håller tummarna! :)
    • : Tack för svaret! Jag pratade med min mentor som höll i en kurs som jag kunde tänka mig att gå och frågade om det fanns plats och han sa att det fanns det, sedan gick jag till syv och fick en direkt överflyttning då hon förstod min situation allting känns bra nu och tackar för råden! :)
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp ! Ha det bäst!
    Läs alla kommentarer