Elin
    Hej! Jag läser idag fristående kurser på 125% (4 x 7,5 hp spanska och 7,5 hp animation) och söker i nuläget CSN för spanskan. Jag upplever dock att det blivit lite mycket med plugget och resten av livspusslet och funderar därför på att gå ner i tid. En av spanska kurserna ger mig inte så mycket och skulle vilja hoppa kursen för att få mer tid till animationen. Kan man byta kursen som man tar CSN för mitt i terminen? Eller kommer avhoppet leda till att jag får mindre CSN trots att jag läser på 100 %? Kommer ett avhopp påverka mina framtida utsikter att få CSN?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    det är CSN som ansvarar för info om och beviljande av Studiemedel.
    Det kan finnas detaljer i ditt fall som inte ens du kanske tycker är viktiga men som kan påverka CSN´s beslut. Jag tycker därför du bör kontakta CSN och ställa den frågan direkt till handläggare/utredare (studiestödsutredare) på CSN.
    Allmänt gäller: man kan inte få mer pengar än för 100% studietakt, även om man läser mer. Läser man på 100 procent (på heltid) och för övrigt uppfyller kraven borde man ha rätt till hela studiemedlet, för heltidsstudier. För mer info var god kontakta CSN.
    Vänligen
    Julia syv