mu02

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet och läser natur. Min situation just nu är att jag tror inte att jag kommer att få godkänt på fysik 2. Jag vill ansöka till något civilingenjör på universitetet men så som det ser ut så kräver alla civilingenjörsprogram betyg i fysik 2. Och jag tror inte jag kommer att klara fysik 2 den här terminen. Nu undrar jag om jag kan börja tekniskt basår och plugga där istället och bli behörig till programmet? Måste jag repetera de andra ämnen som krävs för behörighet? Som kemi 1 matte 3 och matte 4, för jag har redan betyg på de ämnen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    basåren på universitetsnivå, i Sverige, är de så kallade "för-utbildningar" och varje lärosäte bestämmer självt om för-utbildningen ska erbjudas eller inte och om för-utbildningen erbjuds, vilka villkor som gäller (t.ex om platsgaranti på någon eller några utbildningar på grundnivå som man kan komma in efter för-utbildningen, ska erbjudas eller inte). Och lärosätena kan ändra sig inför varje nästa antagning.
    Vad gäller behörighet till universitets-basåren (om basåret, över huvudet taget, erbjuds) så brukar Grundläggande behörighet krävas + godkänt betyg i matematik 2 (eller matematik 3) och det kan också ställas som kravet att man inte sedan innan har godkända betyg i de kurserna som erbjuds inom basåret och lärosätet kan även kräva att man på gymnasiet eller på komvux ej läst någon av de kurserna som inkluderas inom basåret. Men lärosätet kan också bestämma att det inte spelar någon roll om man ska "läsa om" kurserna (eftersom man redan har godkända betyg). Det är, som sagt, upp till lärosätet.
    På grund av att det är helt upp till lärosätena så kan inte jag, svara på din fråga.
    Du får gärna läsa information om basåren på de webbplatserna som berättar om den utbildningen på just de lärosätena där du vill läsa eller vänd dig till studievägledare på de institutionerna som idag har för-utbildningar (basåren) eller till antagningsgruppen på det lärosäte. Du kan få ganska olika svar från olika lärosäten.

    Kommer du direkt efter gymnasiet ha grundläggande behörighet?
    En annan fråga är om du kommer uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet och kommer därför ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Fysik 2 är en gymnasiekurs på 100poäng; om du kommer ha godkända betyg i alla andra kurser du läst på gymnasiet kommer du kunna ta ut examensbevis med F i kursen fysik2. F-betyget drar ner ditt snittbetyg ganska mycket. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen
    Om du går ut gymnasiet med ett studiebevis kommer du inte bli antagen till universitetsbasåret. Men vi säger att du får ut examensbevis med F i fysik2. I så fall kan du vinna på att läsa fysik2 på komvux eller göra prövning i den kursen; detta för att ditt meritvärde kommer i så fall höjas; men det kommer inte att göra om du klarar fysik2 på universitets- eller folkhögskolans basår. Om du får E som betyg i fysik2 (vilket du kan få på komvux eller genom en prövning) kommer ditt meritvärde höjas med + 0.4; om du får högre betyg, kommer höjningen bli ännu större.
    Hänvisningar/lästips: fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basår
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare