Roger
    Hej!

    Jag funderar på att byta linje till hösten 2016, jag skulle vilja gå estetik och media. Jag har haft det jobbigt i skolan och har därför endast 120 i meritpoäng. Jag undrar om det finns nån chans att komma in på estetik och media med mina meritpoäng? Skolan jag planerar att söka till är en ganska liten skola om det har något med saken att göra.

    Jag går just nu första året på gymnasiet men vill som sagt gärna byta linje till hösten 2016. Om mina meritpoäng inte skulle räcka, kan jag då läsa upp mina betyg från grundskolan så att jag kan komma in på estetik och media till hösten? Jag har godkänt i svenska, matte och engelska så det är inga problem.

    Mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Roger!

    Du kan alltid söka om - till åk1 till ett nytt program till hösten 2016. Du söker på dina grundskolebetyg. Här är det viktigt att man är behörig. Sedan är det bra att ha så många betygspoäng som möjigt men är man ej behörig, då kommer man inte in - så behörighet är viktigast. Till estetiska programmet måste man ha godkända betyg i svenska, engelska, matte (och det har du) + att man måste ha godkända betyg i ännu 9 stycken valfria ämnen från grundskolan.

    Om det är så att du ej har godkända betyg i sammanlagt 12 ämnen från grundskola (minst), då är du inte behörig till Estetiska programmet och kan varken sig byta till ES nu eller söka till åk1 till nästa år (söka kan du men du kommer att få svar OBEHÖRIG, så det är meningslöst att söka).

    Om du vill bli behörig till Estetiska programmet - är det i så fall bättre att byta till Preparand nu där du kan under vårterminen försöka bli behörig till Estetiska programmet.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA