Vera
    Hej!
    Jag läser tyska som språk i skolan och har läst det i åk 6 och ht i åk 7.
    Har haft anpassad studiegång under vt i åk 7 men ska tillbaks till heltid efter sommarlovet. Så jag ligger efter i tyskan och undrar om jag kan ha möjlighet att byta språk till tyska.
    Valde först spanska men efter att de var så få i gruppen så tjatade lärarna på oss lite och jag kände mig ansvarig och liksom att jag behövde rätta till det så jag bytte över till den lilla tyska gruppen.
    Men redan efter ett halvår så ångrar jag mig starkt!! Och nu när jag ändå ligger efter i tyskan så undrar jag om de går att kunna läsa ikapp spanska istället och haka på den gruppen.
    Går på en friskola
    • : Alltså läsa ikapp själv eller hoppa på i spanskagruppen så att jag i gymnasiet kan börja med steg 3. Är det helt omöjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vera,

    det är inte omöjligt att läsa ikapp - inom något ämne, inklusive i ett modernt språk. Om du kan hoppa in i "spanska-gruppen" är det mer en fråga till personal på din skola.

    Frågan är om de i spanska-gruppen är alla duktiga och kan redan mycket inom spanska... eller om det kommer att starta en "nybörjagrupp" i spanska på din skola... Du får prata med SYV-en på din skola som i sin tur får samråda med läraren i spanska.

    Jag hoppas att det ska gå att lösa så att du blir nöjd.

    Annars så är det bra att kunna flera språk, både tyska och spanska och kunna dem så bra som möjligt. Ju fler språk man kan - desto bättre.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Kan
    • : Jag går på en väldigt liten skola, en parallelit och isåfall får jag hoppa in i gruppen i samma årskurs som alltså läst spanska sen åk 6...
    • Anna : I så fall kan det bli svårt för dig... de har ju läst spanska i 2 år. Läraren kanske inte kan ta in en ny elev som inte tidigare läst spanska ... t o m. Det får ni bestämma på skolan. Kan du under sommaren åka på en språkresa? eller på ngt. sätt intensivt läsa spanska, tro?