Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga är tyvärr - nej. Du får gärna höra med studievägledare på socionomprogrammen men jag tror du där får samma svar som jag kommer ge dig här. Kurserna som ingår i sjuksköterskeprogrammet och socionomprogrammet är olika. Även om du skulle komma in på socionomprogrammet (t.ex på resultatet från högskoleprovet) så tror jag inte att någon kurs från ssk-programmet som du läst ett år på skulle bli tillgodoräknat. Jag tror du kommer behöva läsa hela socionomprogrammet i sin helhet, alla 7 terminer. Titta gärna på kursinnehåll i ssk-programmet och i socionomprogrammet och jämför. Det är troligtvis så att ingen kurs ingår i båda programmen (nu jobbar jag inte med just de utbildningarna specifikt men jag har väldigt svårt att tro att flera kurser skulle ingå i båda programmen... kanske på sin höjd någon kurs skulle kunna ingå i båda programmen...). Du kan, som sagt, vända dig till studievägledningen på socionomprogrammet på flera lärosäten. Jag tror de kommer att svara dig att du måste söka till programmet på "de vanliga sätten", alltså med ditt meritvärde och/eller med resultatet från högskoleprovet.
    När en person kommer in på ett universitetsprogram kan hen senare ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Men jag tror, som sagt, inte att någon kurs från ssk-programmet skulle bli tillgodoräknat (eftersom olika kurser ingår i de två programmen).

    Studie- och yrkesvägledare