Mikael
    Hej,
    Jag började plugga ett visst program med start HT18 och känner att det inte är riktigt för mig. Jag har istället hittat en kurs med start VT19 som jag vill gå. Hur gör jag rent praktiskt för att söka kursen? Är jag tvungen att hoppa av programmet redan nu eller kan jag studera kvar och när man får antagningsbesked hoppa av programmet? Kursen är på 30HP och mina kurser inom programmet är också på 30HP, men man får inte läsa så mycket per termin.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,
    det beror på hur din ansökan till vt-19 ser ut: om du ex. har den Nya kursen som ditt första alternativ och kurser inom ditt pågående program - som ett lägre prioriterat alternativ, kommer Antagning.se anta dig till din nya kursen (om du står dig i konkurrensen, så att säga; för att antagning.se antar upp till 45hp per termin) - och sedan Eftersom du inom ditt program (i fall du inte hoppar av) har Platsgaranti, kommer du per automatik också bli antagen till kurser inom ditt program. Så har det i alla fall varit förut...
    Se hur din ansökan ser ut på din inloggning på Antagning.se - vilket alternativ du har som ditt första /högst prioriterat/ alternativ.
    Om du blir antagen till 200% studier (både den nya kursen som är på heltid och ditt program som också går på heltid) - hur ska du hinna/orka?
    Vänligen
    Julia syv