Alexander
    Hej! Jag går nu på Fordon och transportprogrammet första året. Skulle det kunna vara möjligt för mig att byta till ekonomiprogrammet? Jag kan även tilläga at jag har gått ett år på teknikprogrammet så jag har en del betyg med mig från de.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Du kan söka om till åk1 - till ett nytt program (då söker du med de betyg som du fick åk9) och konkurrerar om plats mot de som går åk9 nu. Om du kommer in på Ekonomiprogrammet, går du i 3 år på EK i så fall från hösten 2016 till sommaren 2019.

    Det är en annan sak om du vill just byta och inte söka om: i så fall är det rektor på den "mottagande" skolan som bestämmer. Om plats finns, kan rektor ta in dig. I så fall kommer du få göra Studieplan tillsammans med SYV på Ekonomiprogrammet. Rektor kan också fatta beslut om Individuellt anpassat program men det blir en senare fråga /om det finns plats och skola tar in elever mitt i läsåret eller på sommaren - efter åk1, innan åk2 börjar/.

    Om du berättar i vilken del av landet du bor, kan vi tipsa dig om vilka gymnasieskolor som erbjuder ekonomiprogrammet.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej jag undrar om du byter nu till ek kommer du förlåra 2 år? Jag frågar för att jag ska också byta och kommer förlåra 2 år.
    • Mikael : Man "förlorar" inte någonting på att läsa mer, man skaffar sig mer kunskap på olika områden!;)