Birr

    Hej, Jag är väldigt sugen på att läsa ett visst universitet men som inte räcker för varken mina betyg eller HP-resultat (som jag förmodar). Däremot finns samma program på ett annat universitet... Eftersom man oftast läser samma kurser första terminen/året (baskurserna, som mina studerade vänner kallar dem), finns det kanske möjlighet att byte universitet efter ett år? Låt oss säga att kurserna knappast skiljer sig, och jag istället på nästa Högskoleprov (om jag skulle välja om att göra om) får 2.0 eller tillräckligt för det önskade universitetet, kan jag då direkt ansöka om flytt och hoppa in på "andra" året eller måste jag göra om alla kurser för att få en examen? Programmet gäller antingen en teknisk civilingenjörslinje (5år) eller högskoleingenjör (3år).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    oavsett vilket universitetsprogram det gäller så finns det följande sätt att byta studieort:
    - antingen söker man (som vanligt) via www.antagning.se med sina gymnasiala betyg och/eller resultat från högskoleprovet och kommer in och sedan ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; i fall du redan har godkända betyg i samma kurser som ingår i år1 i programmet kommer du få svar om att du blir "uppflyttad" till år 2 på programmet;
    eller
    - du hoppas på att ledig plats uppstår (på grund av avhopp) och att det "mottagande universitetet" väljer att ta in dig i en pågående utbildning;
    och
    - ibland öppnas det ansökan till Senare del av programmet (det brukar ske om många lediga platser finns i ett pågående program).

    Att läsa samma kurser en gång till, i vilka man redan har godkända betyg, behöver man definitivt inte göra om man inte vill.

    Studie- och yrkesvägledare