Ida
    Hej! Jag går sista terminen i nian och ska gå naturvetenskapsprogrammet. I framtiden siktar jag på att komma in på veterinärhögskolan. Det finns redan några i min klass som också vill bli veterinärer, och jag är medveten om att konkurrensen kan vara hög på den utbildningen, vilket leder mig till mig fråga: Hur stor är chansen att flera personer från samma klass/Skola kommer in på en utbildning som denna?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,

    på vilken gymnasieskola man gick spelar ingen som helst roll, när man konkurrerar till plats på Veterinärprogrammet, då man konkurrerar med en "siffra" = meritvärde;

    har man ett giltigt resultat på Högskoleprovet, konkurrerar man även i HP-urvalet med en annan "siffra" = resultat av högskoleprovet.

    Även om AU, alternativt urval, erbjuds /vilket är ett undantag/ - tittar man inte på hur många från samma skola som söker...
    i Sverige är antagning till högskoleutbildningar baserad på objektiva fakta.
    Du behöver inte alls tänka på att flera elever från samma skola söker samma utbildning som du också söker till.

    Vänligen
    L.

    Liselotte