Zun

    Jag har tagit studenten och tror jag ska börja plugga nästa höst. Jag vill gärna bli civilingenjör men för att öka mina chanser vill jag även söka med BII och högskoleprovet. Vad krävs för att jag ska kunna söka med BII? Räcker det att jag studerar på komvux och t.ex höjer mitt betyg i Matte 1c (jag har över godkänt betyg i Matte 1c - 5) för att kunna ansöka med både BI och BII? Eller kan jag läsa upp mitt betyg i t.ex CAD 1? Jag vill göra det så enkelt för mig som möjligt och läsa upp en lätt kurs. Och om jag läser upp en kurs där jag redan har ett betyg från gymnasiet så söker man väl med ena meritvärdet till BI och det högre till BII? Hur stor chans är det för mig att ens få en plats på komvux när jag redan har över godkänt i betyg på kurserna jag kan tänka mig läsa upp? Vad händer om jag av någon anledning får samma betyg i kursen på komvux som jag fick på gymnasiet? Kan man inte söka med BII då? Många frågor men tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den realistiska lösningen ser jag för dig genom Prövningar - eller i alla fall En prövning, t.ex prövning i matematik 1a. Trots att du i ditt examensbevis har "över godkänt" -betyg i matematik 1c, så kan du göra prövning i matematik 1a och om du får högre betyg än du har i matte 1c, så kommer du med det högre meritvärde prövas i BII.
    Komvux kommer inte (eller borde inte) ge dig plats på kurser i vilka du redan har godkända betyg, detta för att komvux uppdrag är att ge plats på utbildningar där studerande inte har de kunskaper som kursen avser att ge. Och har man godkänt betyg så har man ju "de kunskaper som kursen avser att ge" och därför bör komvux neka dig plats på kurserna.
    Prövningen är den realistiska lösningen och du borde (med den utbildningsbakgrund du har) få A betyget på prövningen i matte 1a. Du kan också göra prövningar i matte 2a och 3b och de högre betygen kommer ersätta dina betyg i matte 2c och 3c.
    Får du samma betyg t.ex i matte 1a än du redan nu har i matte 1c, kommer ingenting att hända. Du kommer i så fall inte prövas i BII. I BII "hamnar" man - i den situationen du beskriver, när du redan utan kompletteringar är behörig - om man Höjer sitt meritvärde genom en komplettering.
    Allmän information om prövningar finns på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare
    • Zun :

      Hej, tack för ditt svar!

      Hur gör man en ansöker man till en prövning eller är det som slutprovet på komvux?
      Så det spelar alltså ingen roll om jag väljer att byta ut matte 1c till matte 1a när jag söker med BII för det inte är något riktigt krav för att vara anhörig till civilingenjörsutbildningen ( iallafall inte på samma sätt som matte 4)?

    • Milla : betyg i matematik 1a får räknas in i stället för matematik 1b eller 1c i Kompletteringsgruppen (BII) och detta, oavsett vad kraven för särskild behörighet är, alltså så blir det om du söker till vilken svensk högskole-universitetsutibldning som helst.
    • Milla :

      Vad gäller prövningar - vänligen läs https://www.fragasyv.se/info/provning - kan bli svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövning för att många vill göra prövningar och det är samtidigt lärarbrist i Sverige. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. I Göteborg finns t.ex Prövningsenhet. Annars, är det ofta på eller via komvux som man kan hitta hur man anmäler sig till prövningar. Prövningen i de flesta kurser (kurserna där laborationer ej ingår) består av två delar: skriftlig del först och sedan, efter ett par veckor - muntlig del. Till den muntliga delen skriver lärare och medbedömaren (alltså två lärare tillsammans) frågorna speciellt för dig, utifrån de svaren du gav i den skriftliga delen av prövningen. Sedan pratar de ihop sig, läraren och medbedömaren, och du får besked om vilket betyg du får. Prövningarnas alla delar brukar ske på plats (ej på distans) och på "kontorstid". Prövningsbetyg är likamycket värt som ett "vanligt betyg". Avgift för prövningen är 500kr. Många vill göra prövningar - ofta för att höja sitt meritvärde - och prövningstillfällena är därför en "bristvara". Alla tider för prövningar brukar bli uppbokade mycket snabbt, så om du ser en lämplig tid för prövningens första del, som passar dig, boka och betala snabbt, är mitt råd.

    • Zun : Tack så mycket för din hjälp!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer