Jonna
    Hej!
    Jag står nu i valet och kvalet mellan vilken utbildning jag borde läsa på universitetet. Jag studerade samhällskunskap i gymnasiet, och tyckte det var väldigt intressant med psykologi och sociologi. Jag älskar de ämnena, och hur hjärnan och människan fungerar.

    Socionomutbildningen låter intressant men det verkar som att de jobb de leder till mest är i offentliga sektorn och med personer i nöd, vilket jag tror kommer bli väldigt psykiskt påfrestande. Dessutom vet jag inte om det är just den typen av psykologi jag vill arbeta med.

    Så det jag tänker är om det är smartare att läsa till civilekonom och sedan bli projektledare eller jobba inom human resources? Då handlar det mer om hur man med hjälp av psykologi och sociologi kan motivera människor, eller hur? Vad finns det för jobb man kan ha efter civilekonomutbildningen som har med psykologi eller kommunikation att göra? Går det att börja med detta direkt, eller måste man jobba med något annat först för att vara behörig?

    Jag har aldrig tidigare studerat ekonomi, men är duktig på matte och gillar problemlösning. Psykologi intresserar mig verkligen men jag är rädd att jag är för empatisk, finns det andra jobb man kan ta efter socionomutbildningen som inte endast vände sig till människor i nöd - såsom personal- eller motivationsfrågor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,
    intressanta och viktiga frågor du ställer, men som också är svåra att ge ett konkret svar på.
    ***
    De utbildningar du nämner i din fråga går på 3,5 respektive 4 år. Vad händer på arbetsmarknaden om fyra år, kan ingen vara säker på. Nya yrken "tillkommer",ex. yrke/rehabiliteringskoordinator/FK i Sverige "skapades" endast för ett par år sedan.
    Kika gärna på Socionomyrken och på civilekonom >> och Ekonomiyrken.
    För att jobba med HR/personalfrågor, inkl. rekrytering kan utbildning från personalvetarprogrammet vara mer passande; se info på t.ex. yrke/hr-specialist