Alle7200

    Hej! Jag har nu gått tekniskt basår sedan början på höstterminen 2023. En kombination av sjukdom och brist på motivation kom nu ikapp mig och jag fick underkänt i matte 3c. I basåret ingår matte 3c och 4, Fysik 1 och 2 samt kemi 1. Vad jag förstår det som så är nu mina behörigheter sumpade men vad händer med mitt bidrag jag får från csn? och får jag en anmärkning hos csn och kommer jag ha svårt att få csn om jag väljer att läsa vidare i framtiden. Jag läste att man skulle läsa ihop visst antal poäng (75% tror jag) men hur mkt är det när kurserna är uppdelare i FUP poäng? Samt när vissa moment så som laborationer ger tex 0,6 FUP. Och får jag ens med mig dessa poäng ifall jag misslyckats med basåret? Hade tänkt skriva prövning på matte 3c samt fysik 1 på komvux nu när det fortfarande är färskt. Men räcker detta? Det är ju trots allt bara 2 av de 5 kurser jag läste. Sorry för lång ”fråga” men är väldigt förvirrad

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    På csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat läser man bland annat följande:
    Högskolans basår - Du bör klara samtliga kurser utan att studierna försenas. Det innebär till exempel att du ska ha klarat alla examinationer och prov med godkänt resultat. Det är skolan som bedömer om du klarat studierna enligt utbildningsplanen.
    CSN kan godta mindre och tillfälliga förseningar om skolan bedömer att dina studier som helhet inte kommer att försenas.
    *****
    Frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN. Oavsett vad t.ex jag tänker och tycker så gäller det som CSN beslutar om. Min uppfattning är att så länge du bedriver studierna i samma omfattning som du fick studiemedel beviljat, så har du rätt att behålla utbetalningar från CSN men nästa gång du ansöker om studiemedel, kommer du få avslag fram tills dess att du kan uppvisa att du har studerat och fått godkända betyg i kurserna som motsvarar minst det du "missade" få godkända betyg i under tidigare studieperioden.
    Jag tror inte CSN kan acceptera prövningsbetygen för att inräkna dem i "tillfredställande studieresultat", däremot om du läser kurserna på komvux och får godkända betyg, då borde CSN kunna acceptera det som bevis att du uppnådde tillfredsställande studieresultat.
    Ang.sjukdom, som du nämner i din fråga: om du har Läkarintyg/sjukskrivningsintyg så kan du skicka det till CSN och be om att CSN tar hänsyn till din sjukdom och gör ett undantag från kravet på tillfredsställande studieresultat; jag kan inte lova dig att så blir CSN´s beslut men det skadar inte att försöka; om du inte har läkarintyg kan du ändå skriva ett personligt brev och försöka förklara dina omständigheter och be om undantag (dock är chansen liten att det blir beviljat, är min erfarenhet).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alle7200 : Tack för svaret! Vad är skillnaden med en prövning och att läsa upp det på komvux? Vad jag tolkade det som är prövningen som att tentera av kursen? Vad jag tänkte borde väl ett godkänt resultat på prövning i tex matte vara lika värt lika många poäng som om jag klarade kursen nu under min utbildning. Du menar alltså att du tror att jag inte kan göra prövningar på samtliga kursen under sommaren för att få dem avklarade?
    • Milla :

      Prövningsbetyg ger dig behörighet på samma sätt som betyg i slutet av en läst kurs; behörighet till högre studier, alltså, men CSN brukar, enligt vad jag vet, inte acceptera prövningsbetygen som bevis på att man har STUDERAT med godkända betyg. Saken är den att man kan ha kunskaper sedan innan, t.ex i sitt modersmål eller i ngt ämne man läst på egen hand eller i sitt hemland för länge sedan och bara "kan" och går och gör prövning och får godkänt betyg och t o m A-betyget; Att man klarade prövningen betyder alltså inte att man har STUDERAT i en viss tidsomfattning. Du får gärna söka svar från CSN men min uppfattning är att om du vill få betygen - i alla fall bland annat - för att bevisa för CSN att du har tillräckliga studieresultat - så måste det vara STUDIER, alltså formella studier med start- och slutdatum och ett godkänt betyg på slutet, du måste under studietiden vara inskriven på samma skola som du sedan får godkänt betyg ifrån; det är som sagt den uppfattning jag har utifrån vad min erfarenhet säger... men jobbar inte på CSN. Så fråga gärna de som jobbar på CSN.