Sandra
    Hej! Jag studerar Grafisk Design på Malmö Universitet, och har en valbar termin till hösten. Under den terminen kommer jag att läsa fyra distanskurser på tre olika skolor i Sverige. De är alla på 7,5 hp.

    Jag har sökt CSN för dessa kurser, och skrivit in dem som separata fristående kurser i min ansökan. Alltså angett när de börjar och när de slutar samt hur många hp de är på. Har jag gjort rätt då? Eller borde jag sökt för studier på 100% på Malmö Universitet, för programmet jag går? Jag blev orolig när jag fick meddelande från CSN om att de behövde se närmre på min ansökan.

    Hur fungerar det i så fall med studieförsäkran? Behöver jag bara lämna det en gång, eller flera gånger nu när det är olika skolor?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Sandra,

    det är frågor du bör ställa till CSN, då det är där du söker studiemedel.

    Du kan ringa eller skicka e-post till CSN. Studievägledare på ditt program kan (kanske) också svara, om hen har - sedan innan- erfarenhet av liknande frågor, men reglerna och rutiner ändras över tid - så CSN kanske hanterar de frågorna annorlunda nu, jämfört med innan; därför är det bäst för dig att prata direkt med CSN.

    Om du kommer läsa på heltid, tycker inte jag du behöver vara orolig. Du borde få ditt studiemedel. Kanske får du utbetalning senare, om det blir strul med ansökan, men i så fall får du utbetalning retroaktivt - för föregående månad...

    Vänligen
    Studie- och yrkesvägledare

    • :

      Tack för det snabba svaret! Jag förstår, jag har kontaktat CSN också.

      Mvh Sandra

    • Julia : bra! lycka till!