Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns studieform "distans med obligatoriska träffar på skolan" och det är viktigt att vara på det klara vad för "distans" du söker läsa. Det finns också "distans utan obligatoriska träffar" men även då kan man bli tvungen att någon gång besöka sin skola - så det är bra att tänka på att kunna ta sig till skolan.
    Med det sagt, så känner jag inga förbud mot att läsa en utbildning i ett land och bo i ett annat land (inga sådana generella förbud, i alla fall). Var du bor under utbildningens gång är upp till dig, bara du kan se till att genomföra det som ingår i din utbildning.
    Hur hittar man utbildningar i Norge och i Danmark? Det finns utbildningar inom olika skolformer och vi här på FRåGA SYV har ingen egen expert på utbildningar i andra länder än Sverige, så vi måste hänvisa dig "vidare" till t.ex "Hallå, Norden!" sajten, besök norden.org/sv/info-norden och vad gäller Danmark även till Öresund-direkt.
    Hänvisningar:
    fragasyv.se/info/studieformer-distans
    oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark
    norden.org/sv/info-norden

    Studie- och yrkesvägledare