Isse
    Men om jag nu går klart barn och fritidsprogrammet , och bestämmer mig för att jobba med vi säger , jo men vi säger bilmekaniker , eller elektriker något sådant , kan man ta en extra utbildning till de även om man har läst barn och fritisprogramet, min syv säger de funkar !! Va säger du ?
    • Anna : Jag håller med Mikael (svar nedan) om att det är mycket osäkert att kunna utbilda sig till elektriker eller bilmekaniker som vuxen, när man redan har fått sin "gymnasiekompetens". Det kan dock inte uteslutas helt att en sådan möjlighet kan finnas, om man har tur. T.ex om ett av de yrken blir det mycket stor brist på utbildade personer inom - kan särskilda insatser sättas in och alla som vill ska ha en god chans att få utbilda sig. Men att hoppas på det kan också leda till "ingenstans"... dvs inga garantier finns och det är mycket möjligt att du ska ej kunna få den yrkesutbildning som du vill få, som vuxen, efter gymnasiet. Tyvärr är det så det ser ut, som situationen är idag. Mitt råd blir därför att du på gymnasiet väljer det yrkesprogrammet, inom det yrket som du sedan vill jobba inom. Det är det bästa rådet vi kan ge dig! Lycka till!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Isse,
    Bilmekanier och Elektriker är gymnasiala Yrkesutbildningar, dvs utbildningar ligger på "gymnasienivå".

    Att hitta de utbildningar för vuxna kan bli svårt; Komvux prioriterar till sina yrkesutbildningar personer utan gymnasiekompetens och andra grupper, t.ex personer som redan har lång arbetslivserfarenhet från det aktuella yrket från utlandet (de kan jobbet men inte de svenska förhållandena).

    Arbetsförmedlingen kan ordna eller köpa utbildningar (de så kallade "arbetsmarknadsutbildningar") till bilmekaniker eller till elektriker, men AF prioriterar långtidsarbetslösa och med utbildningen från BF-programmet skulle man idag inte hinna bli långtidsarbetslös (man får jobb på dagis långt innan man hinner bli långtidsarbetslös). På så sätt ser situationen ut som följer: visst finns det utbildningar för vuxna till bilmekanier och till elektriker, men de är mycket svåra att komma in och det hjälper tyvärr inte vara "duktig" och ha höga betyg från gymnasiet, för att det gör dig inte till en "långtidsarbetslös", utan tvärtom... .

    Vi känner några fall då vuxna som vill bli bilmekaniker eller elektriker fick tänka om och satsa på ngt. annat, då de ej har på flera år (exempelvis 5 år) komma in på en relevant utbildning för att kunna utbilda sig till Bilmekaniker eller Elektriker.

    Om du vill ha ett av de yrkena (speciellt Elektriker !!! - som är mycket svår att komma in som vuxen), välj helst ett relevant gymnasieprogram. FT för bilmekaniker; och EE - för elektriker.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    P.S: du skriver att din SYV säger att det går. Du kan visa mitt svar för din SYV. Hen får gärna höra av sig till oss.