فاطمة
    Hej!

    Min man har nyligen kommit till Sverige och han är 25 (snart 26) år. Han slutförde aldrig sin grundskola i hans hemland, utan gick bara till 8an och sen direkt ut i arbetslivet pga hans familjs dåliga ekonomi där dem inte kunde betala hans utbildning.

    Sen den tiden har han bara arbetat jobb utan krav på utbildning i hans hemland. Men här i Sverige så är det ganska vitalt med en utbildning. Åtminstone en gymnasial.

    Så vart kan han vända sig och vart kan han komma in?

    Han vill gärna hålla på med VVS, bygg eller liknande. Något där han får arbeta med händerna/kroppen. Men utbildningen ska gärna finnas i Sundsvall.

    Finns mycket olika kurser inom komvux, men vet inte hur det funkar när han inte har någon grundskoleexamen.

    Tack på förhand!
    • : Det finns telefon tid bland annat idag, torsdag - kl.13.30 till 15,30 - info på https://vuxenutbildning.org/vara-oppettider/ tel.nr 060-19 47 50 - ring och prata direkt med Studievägledare på vuxenutbildningen i Sundsvall.
    • : Det finns också informatiom om möjlighet att gå prata med någon på Vuxenutbildningen i just Sundsvall - https://vuxenutbildning.org/vara-oppettider/
    • Saga :

      jag skulle rekommendera honom att kontakta komvux i Sundsvall för att i första hand börja läsa in grundskolekurser och så småningom gymnasium (samt även kanske svenska om jag förstår dig rätt). Det kommer förmodligen ta lite tid och jag vill därför tipsa om energibranschen i stort som har många spännande praktiska yrkesroller där det är stor kompetensbrist. Det finns flera Energi-företag i Sundsvall med omnejd som behöver rekrytera folk både nu och framöver, läs gärna mer på www.energijobb.se för att veta vilka utbildningar som finns inom branschen. Med vänliga hälsningar S.

    • Daniel : Se om info på https://vvsyn.se/validering/ blir till någon hjälp.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att personen kom nyligen till Sverige; hur mycket svenska kan han?
    Undervisningsspråk är i Sverige huvudsakligen svenska. För att studera måste man förstå vad läraren säger och vad som står i läroböckerna och det är på svenska.
    Därför läser de flesta som kommer till Sverige först SFI, svenska för invandrare.

    Ni kan annars - precis som Daniela skriver i sina kommentarer både ringa eller gå och träffa Studievägledare på Vuxenutbildningen i Sundsvall; info finns på Vuxenutbildning.org

    Studie- och yrkesvägledare

    För att anmäla en person för att läsa SFI >>, vänder man sig till Komvux (Vuxenutbildningen) i den kommunen där man är folkbokförd. Av Komvux/vuxenutbildningen blir man sedan "placerad" i en passande SFI-grupp. När man har lärt sig tillräckligt med svenska kan möjligheter finnas att fortsätta läsa svenska i kombination med yrkesstudier.

    Utbildningar i Sverige till yrken som liknar till exempel VVS-installatör >> ligger, som regel, på Gymnasial nivå. Man måste alltså ha "grundskolekompetens". För vuxna (personer över 20 år) accepterar man i Sverige att  kunskaper i tre ämnen: Svenska, Engelska och Matematik ska vara på grundskolenivå; resterande ämnen bryr man sig inte så mycket om...
    Från engelska och i vissa fall även från matematik kan man få dispens (undantag, eller "befrias från kravet"), men svenska är jätteviktigt: för att förstå vad chefen säger, vad kunderna vill och vad som står i instruktionsböckerna, bland annat.
    För VVS-yrken är även matematik viktigt att kunna tillräckligt inom. Man kan själv testa sina mattekunskaper med hjälp av www.matteboken.se
    Matematik för årskurs 8 i grundskolan - https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-8
    och
    för årskurs 9 - https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-9

    • :

      Han kan ganska bra svenska och kan göra sig förstådd. Däremot är den inte perfekt och grammatiken är lite svår ibland för honom. Vi tänkte börja med SFI iaf, men jag tror han kommer ha klarat den på mindre än 1 år då han kan ganska bra svenska överlag. Han har tex inte några problem med att hålla en konversation och tar sig runt när det finns ord han inte kan eller vet. :)

    • Anna : Det är i vilket fall mycket bra att försöka lära sig så mycket svenska som möjligt så snabbt som möjligt, men om man kan få jobb -är det jättebra att jobba och samtidigt läsa svenska på kvällstid eller på flex, flexibla studier.