Laura
    Hej jag valde Ek och engång i tiden va matte ett av mina favoämnen men sen så har de inte varit dsm eftersom min lärare tryckte ner mig.jag lyckades få ett E till slut,är matten där svår eller lagom och kan man jobba utomlands med Ek utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    På inriktningen Ekonomi läser man mer matte än på inriktningen Juridik. Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Du lär dig inget konkret yrke på EK och tanken är att man läser vidare... Vad vill du jobba med utomlands?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Asså vill bli civilekonom ,efter universitetet o allt gå de då att jobba med det utomlands.?
    • Anna : Som behörighet till civilekonomprogrammet ser ut idag, så krävs det matte 3. Det kan dock ändras och det är inte omöjligt att även matte 4 kommer att krävas. Om yrket Civilekonom kan du läsa här: http://www.framtid.se/yrke/civilekonom Ang. möjlighet att jobba utomlands: om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig eller om du startar eget och hittar betalande kunder, får du jobba i vilket land du vill. Allmänt gäller det att oftast är det lättare att få jobb i samma land där man gick sin utbildning. Detta pga att arbetsgivare och kunder känner till utbildningar i sitt eget land mycket bättre än utländska utbildningar och väljer ofta att "göra affärer" med någon som har gått en utbildning som de känner till & litar på.