HR YH

    Hej, Jag vill skaffa mig en bred kunskap inom området HR/Personalvetare för att kunna jobba ett tag med olika operativa frågor och kanske sen specialisera mig inom HR. Är utbildad marknadsekonom och jobbat i många år som produktionsledare på en inhouse reklamavdelning. Vill framåt jobba med processer, strukturer inom organisation, stötta kring personalfrågor, arbetsmiljö och utveckla medarbetare etc. Jag vill ha tips på bra YH-utbildning som ger mig en bra grundkunskap inom HR. Kan jag gå tips här?

    • SYV-besökare :

      YH_utbildning? skriver du i din fråga. "YH" är en vanlig förkortning för Yrkes-HÖGSKOLE-utbildning, och det är kvalificerade utbildningar på eftergymnasial nivå som står under MYH, myndighet för yrkeshögskola, där MYH beviljar och kontrollerar de utbildningar. Inom "YH" (YrkesHögskola) finns korta kurser och längre program. Programmen leder till yrkeshögskoleexamen; längre program kan leda till Kvalificerad Yrkeshögskoleexamen.
      Jag läste nu både svar och kommentarer och jag gissar på att du kanske "blandar ihop" YrkesHögskole-utbildningar med Yrkes-utbildningar. "yrkesutbildning" är ett mycket vitt begrepp... så kan man kalla vilken utbildning som helst som leder till något Yrke, men ofta menar man (när man säger YRKESUTBILDNING antingen utbildning till ngt Praktiskt yrke som t.ex TrädgårdsarbetareElektriker eller Undersköterska eller Yrkesutbildning på universitetet som leder till yrkesexamen som t.ex examen som sjuksköterska, socionom, fysioterapeut eller SYV. "Yrkesutbildning på universitetet" betyder att man inte kan sätta ihop den av fristående kurser, utan man kan få den endast inom ett program (exempelvis: läkarprogrammet, veterinärprogrammet och SYV-programmet).
      Det är många begrepp som ibland överlappar varandra... det finns tusentals utbildningar... benämningar och begrepp används ingte sällan på felaktigt sätt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrken inom HR är i Sverige icke-reglerade; det är alltså upp till varje arbetsgivare med vilken utbildning de anställer. Allmänt, så brukar arbetsgivare efterfråga mycket goda kunskaper i Arbetsrätt (alltså en juridisk område som handlar om de anställdas rättigheter) - sådana utbildningar ges inte inom yrkeshögskola, utan i Sverige ges de inom högskola-universitet; i andra hand efterfrågar arbetsgivare (för anställning inom HR) goda kunskaper i ekonomi, t.ex kandidatexamen med huvudområde ekonomi.
    Vad gäller "arbetsmiljö" så kan man jobba med frågor kring den fysiska arbetsmiljön (som Arbetsmiljöingenjör) eller kring den psykologiska arbetsmiljö (ofta är det Psykologer inom företagshälsovård som jobbar med de frågorna). Du får gärna kika på YH_utbildningar till Arbetsmiljöingenjör:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaggningsingenjör
    utbildning/tcc-sverige-ab/arbetsmiljoingenjör
    Fler områden inom "personalvård" kan handla om t.ex lönebildning (lönenivåer); Du kan därför kika på YH-utbildningar till Lönekonsult/Lönespecialist:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    utbildning/kyh/loenekonsult
    Du får också gärna kika på olika yrken som mer eller mindre handlar om "HR/personalvård"-personalfrågor/"personalutveckling": i de flesta yrkespresentationer på www.framtid.se finns även information om vilken utbildning som rekommenderas för att kunna få jobb inom det aktuella yrke, se därför även avsnitt UTBILNDING i yrkespresentationerna (snabblänkarna nedan):
    framtid.se/yrke/hr-assistent
    framtid.se/yrke/hr-partner
    framtid.se/yrke/hr-specialist
    framtid.se/yrke/organisationsutvecklare
    framtid.se/yrke/personalvetare
    framtid.se/yrke/personalspecialist
    framtid.se/yrke/personalchef
    framtid.se/yrke/personalansvarig
    framtid.se/yrke/lonespecialist
    framtid.se/yrke/lonekonsult
    Är du intresserad specifikt av Yrkeshögskoleutbildningar, får du gärna titta på många olika utbildningspresentationer på www.yhguiden.se - vad gäller "personalfrågor" så är det utbildningar inom kategorin YH:Ekonomi-Administraton, se yhguiden.se/resultat?category_slug=ekonomi-administration

    Studie- och yrkesvägledare