Elias57477

    Hej Jag har sökt global politisk ekonomi med historiskt perspektiv via SU och redovisningsekonom på YH. Jag tror inte jag kommer kunna komma in på utbildningen via SU och undrar hur framtiden ser ut för någon med ekonomiskt utbildningen från YH, är det mindre chans att få jobb eller mindre lön? Min andra fråga är om man kan bli ekonom när man studerat global politisk ekonomi med historiskt perspektiv?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att jämföra karriärmöjligheterna och löneutsikterna för yrken som man kan jobba inom efter olika utbildningar kan vara komplext och beror på många olika faktorer, inklusive arbetsmarknadens efterfrågan, individuella färdigheter och erfarenheter men också på hur duktig man är på att löneförhandla. Jag kan ge lite generell vägledning för att hjälpa dig att förstå skillnaderna mellan de två utbildningarna och vilka möjligheter de kan ge.

    Global politisk ekonomi med historiskt perspektiv (SU)
    Denna utbildning är inriktad på att förstå ekonomiska frågor utifrån ett globalt och historiskt perspektiv. Det kan ge dig en bred förståelse för globala ekonomiska system, politiska processer och historiska trender. Efter examen kan du söka jobb inom internationella organisationer, offentlig sektor, på sikt även inom forskning, icke-statliga organisationer (NGO:er) och andra områden där förståelse för globala ekonomiska frågor är viktigt.

    Redovisningsekonom (Yrkeshögskoleutbildning)
    Den sorters utbildningar fokuserar på praktiska färdigheter inom redovisning, ekonomi och affärsadministration. Efter examen kan du arbeta som redovisningskonsult, ekonomiassistent, också på sikt även som redovisningschef eller inom liknande roller inom både offentlig och privat sektor. Yrkeshögskoleutbildningar är ofta mer praktiskt inriktade och kan ge dig specifika färdigheter som är efterfrågade på arbetsmarknaden.

    När det gäller löneutsikterna kan det variera beroende på faktorer som arbetsplats, erfarenhet och bransch. Generellt sett kan personer med högre utbildning och specialiserade kunskaper förvänta sig högre lön över tid. Det är dock viktigt att komma ihåg att lön inte är den enda faktorn att överväga när man väljer en karriär. Arbetsglädje, personlig utveckling och arbetslivets balans är också viktiga aspekter att ta hänsyn till. Jag vill också nämna "livslön" som aspekt att ta hänsyn till; om du går en kortare utbildning, kommer du ut i arbete snabbare och börjar få lön tidigare och även om lönen blir kanske lite lägre, så om man räknar på hela "livslönen" så kan det visa sig att du får samma livslön eller t o m större summa i livslön med kortare utbildning och tidigare tillträde på arbetsmarknaden. Under tiden du studerar så är det bara så att du ej (som regel) kan ha heltidslön (samtidigt som du studerar, utan endast, i bästa fall, lön för extrajobb på deltid) utan de flesta också lånar pengar hos CSN (lånedel av studiemedel som senare måste betalas tillbaka) vilket också bidrar till "livslönen".

    När det gäller att bli ekonom efter att ha studerat global politisk ekonomi med historiskt perspektiv kan det vara möjligt, men det kan kräva ytterligare utbildning eller specialisering inom ekonomiämnet. Beror lite på vad man menar med "ekonom".
    Detta yrke, ekonom, är i Sverige icke-reglerat; i princip vem som helst får lov att kalla sig för en "ekonom".
    Du kan överväga att komplettera din utbildning med kurser eller en masterutbildning inom ekonomi för att bredda dina karriärmöjligheter inom ekonomiområdet.

    Sammanfattning
    Min uppfattning är att båda utbildningarna kan ge dig möjligheter till en givande karriär, men det är viktigt att noggrant överväga dina egna intressen, mål och förväntningar när du fattar ditt beslut. Ta också tid att utforska arbetsmarknaden och prata med de yrkesverksamma inom branschen för att få en bättre förståelse för vilka möjligheter som finns. OBS! du kan söka till många olika utbildningar (t o m Väldigt många) inom yrkeshögskola, finns egentligen ingen begränsning på antal YH-utbildningar man får söka till. Kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare