Sandra

    Hej! Jag undrar vilka kurser man kan tillgodoräkna sig från det traditionella juristprogrammet i en ekonomie kandidat och därmed vilka fristående kurser man behöver läsa till för att kunna hämta ut en ekonomie kandidat? Jag planerar att läsa fristående ekonomikurser om jag inte kommer in på juristprogrammet och efter programmet läsa klart de sista kurserna som behövs.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Vad gäller vilka kurser som kan ingå i en examen på högskolenivå - vänd dig till just det lärosäte där du vill ta ut examen. Du kan få Olika svar från Olika lärosäten; detta pga inom det område för varje lärosäte bestämma rätt mycket själva, lokalt på sitt egen lärosäte.
    De generella (centrala) ramarna är:
    för Kandidatexamen - 180 högskolepoäng = 3års-studier på heltid;
    av dem minst 90 hp - inom sitt "huvudämne" (om det är Kandidat  i ekonomi du vill ta ut - så är det minst 90 hp kurser Ekonomi); du måste också ha "kandidatkurs" med rätt inriktning godkänd; men vilka de resterande poängen som får tas in - kan vara olika på olika lärosäten;
    kan t.ex vara så att minst ännu 30 hp måste vara inom "närliggande" ämne, t.ex Företagsekonomi.
    Minst 30 hp brukar kunna vara "vilket ämne som helst" (men jag kan inte ge ett absolut garanti på att alla lärosäten accepterar det); men du kan chansa och läsa 30hp Juridik (en termin på heltid eller 2 terminer på halvtid) och med ganska stor sannolikhet ska du kunna ta in den juridiska kursen in i kandidatexamen i Ekonomi.
    ***
    Om man inte kommer in på ett Program, blir det genast mycket "krångligt". Olika svar kan man få från olika lärosäten. Det är enklare om man håller sig till ett och samma lärosäte. Det är fördelaktigt att göra studieplanering tillsammans med studievägledare på just det lärosäte där man vill ta ut examen/examina.