anonym 1995
    Hej! Många i min omgivning etc säger jag skriver för avancerat, skriver långt och svårt och mycket. Jag brister i det svenska språket och måste rättas. och jag skriver inte logiskt. Tyvärr jag kan inte se dessa fel jag gör! Vissa människor säger du har språkfel och gör språkfel som svenska för invandrare, när jag skriver. Jag har flertalet gånger lånat gramatiska böcker och försökt studera själv. Tyvärr fick jag inte komma in på ett flertalet utbildningar. Detta har krävst svenska tester och jag får inte tillräckligt poäng eller säger lärarna du har brister i det svenska språket. Jag försöker be om rekomedation eller böcker inget svar. Jag har kontaktat flera studieförbund som etc folkuniversitetet. De kan inte hjälpa mig för det är på sfi. Komvux kan inte hjälpa eller folkhögskola för jag har inte F, utan fullständig gymnasieexamen. Jag försöker knacka alla dörrar, men får ingen hjälp. Jag vill få ett rätt och mycket god skriftspråk för att kunna studera vidare och få ett arbete. Jag är beredd att börja från 0, men behöver hjälp. Jag har några gånger betalat för läxhjälp lägre pris. Jag blev lurad och blockad. Jag är tyvärr ofrivilligt arbetslös, utan körkort. Jag har försökt kontakata olika gymnasieskolor och de säger inte värt att kämpa till A ifall min svenska är såhär:( Jag känner mig värdelös och misslyckad. Jag har alltid tagit studier på allvar och kämpat aldrig skolkat. Till och med genomfört dyslexi utredning eget intiativ och har tack och lov ingen dyslexi. Vad ska jag göra och ta mig till är sliten och gör ont i hjärtat på djupet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du skriver i din fråga om att du har gymnasieexamen. Vilket program läste du på gymnasiet och vilka kurser i svenska har du godkända betyg i? Ännu en viktig fråga är - vilket yrke vill du jobba inom?
    Det finns många olika yrken och i många av dem behöver man inte bli bra på att skriva, t.ex en Trädgårdsarbetare eller Yrkesförare är inte så beroende på att kunna skriva på svenska, för att det ingår inte i arbetsuppgifterna.
    Det är bra att du vill lära dig skriva bättre men du kan också satsa på ett yrke där du kan bli mycket framgångsrik utan att behöva bli beroende av förmågan att skriva väl. Titta gärna på många olika yrken på www.framtid.se - det finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar på den sajten.

    Studie- och yrkesvägledare
    • anonym 1995 : Jag har läst samhällslinjen och har c i svenska1 och 2 och d i svenska 3. Jag vill gärna läsa till socialpedagog på yrkeshögskola för att arbeta med detta och hjälpa människor. Sedan vill jag kunna studera i framtiden till teckenspråkstolk. Jag kan inte bli busschauför för jag har inget körkort ännu. Arebetsförmedlingen ska måste ha körkort för att bli busschauför etc. Jag kan inte skaffa körkort för har ännu inget jobb, tyvärr:( Min kropp klarar inte av fysiskt tunga arbeten tyvärr. Vad ska jag göra för att få ett arbete, när jag endast får nej och inte kan ta mig vidare ? Jag vill gärna jobba och bidra med gott och kunna studera vidare
    • Milla :

      Du skriver om att du vill bli busschaufför men kan inte det på grund av att du inte har körkort och då tänker jag på yrket Lokförare och tunneltågföraren (tunnelbaneförare). Jag tror inte det krävs att man inför de utbildningarna behöver körkort. Lokförarutbildningar ges i Sverige inom yrkeshögskola. Du får gärna kika på de yrken och de yh-utbildningar. Även utbildningar till socialpedagog finns också inom yrkeshögskola (men kan finnas även i andra skolformer t.ex inom folkhögskola). Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se