Tania
    Hej!

    Jag undrar vad man kan bli efter högskolan/universitetet om man läser ekonomi programmet.

    Tack i förväg!
    • : Hej! När du går ekonomiprogrammet blir du förberedd för ekonomi-studier på gymnasiet, och andra studier inom organisation, ledarskap m.m. Man får en bred behörighet, både inom samhällsvetenskapliga och ekonomiska studier. Om du väljer inriktning ekonomi, så läser du matte 3b, vilket öppnar upp för behörighet för flera program. Även läraryrken (undantag för de som kräver "fördjupade" kurser inom bl.a. NO, matte, SO m.m.). Sjuksköterska, fysioterapeut blir du också behörig till om man lägger till rätt kurser. Även socionom, psykolog, jurist är program du blir behörig till. Som du märker blir man behörig till ganska mycket, och de man inte skulle kunna söka till är naturvetenskapliga utbildningar (läkare m.m.). Det blir dock lite svårt att nämna alla program som är möjliga att söka, men har du frågor om behörighet till olika utbildningar är du välkommen att ställa en ny fråga! Jag är dock inte SYV (går i nian) så vänta tills syv har svarat (de lägger till och rättar om nåt är fel). Önskar dig lycka till i dina studier! MVH,
    • Milla : Jag är inte helt säker på vad frågeställaren vill få svar på och ber därför att förtydliga frågan :)! Tackar på förhand!
    • : Hoppsan! Så sant :) !
    • : Tack så mycket för ditt svar brendan!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag vill be dig att förtydliga din fråga:
    - undrar du vilka högskoleutbildningar du blir behörig till efter att ha läst på ekonomiprogrammet på gymnasiet? Och i så fall vilken inriktning menar du: inriktning Ekonomi eller inriktning Juridik?
    Eller
    - vill du veta vad man kan jobba som efter att man på högskola/universitet ha läst kandidatprogrammet i ekonomi?
    Eller
    - undrar du om det är möjligt att få jobb direkt efter gymnasiets ekonomiprogrammet?
    Brendan har skrivit bra kommentar och kanske har redan i den svarat på din fråga.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrar om den första : om högskoleutbildningar jag blir behörig till (inriktning juridik)T
    • : Tack!
    • Anna : Jag kommer nu att svara på din fråga som du ställer i din kommentar.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    i inriktningen Juridik ingår det (som obligatoriska) kurser som (under förutsättning att du klarar dem med godkända betyg) gör att du blir behörig till att söka följande högskoleutbildningar:
    Jurist
    Psykolog
    Socionom
    Studie- & yrkesvägledare
    Förskollärare
    Grundlärare i fritidshem
    Mellanstadielärare
    lågstadielärare
    Ämneslärare i samhällskunskap, geografi & filosofi.

    Med de rätta tilläggskurserna kan man bli behörig till ännu fler utbildningar.

    Glöm inte att det finns även andra utbildningar än de som finns på högskola/universitet.
    T.ex yrkeshögskoleutbildningar: se på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA