Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du undrar ang. Yrken Receptarie och Farmaceut, vad är skillnaden mellan de Yrken, då är svaret: både Receptarier och Apotekare kallas i Sverige (eller i alla fall kan kallas) för "farmaceuter". Kika gärna på framtid.se/yrke/receptarie och framtid.se/yrke/farmaceut
    Men om du undrar ang.skillnader mellan utbildningar: Farmaceutprogrammet och Receptrieprogrammen på de svenska lärosäten, så leder båda de utbildningarna till receptarieexamen. Dock kräver Farmaceutprogrammet något lägre särskild behörighet i ämnet matematik (godkänt betyg i matte 3c krävs) medan Receptarieprogrammet kräver godkänt betyg i matte 4). Programmen är lika långa, 3 år på heltid. Du får gärna jämföra kursinnehåll i programmen och du kan ta kontakt med studievägledare på de institutioner där programmen ges för mer information och detaljer vad gäller programmens innehåll.
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/farmaceut
    framtid.se/yrke/receptarie
    studera.nu/jamfor-utbildning/?receptarieexamen
    lnu.se/program/farmaceutprogrammet

    Studie- och yrkesvägledare