SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'byta kurs på gymnasiet' (8 st.)

    • Kim

      Kan man nyta kurs inriktning åk 3?

      Hej, jag undrar om jag kan byta kursinrikting på humanistiska linjen från kultur till språk när jag börjar åk 3?

      Mikael: : Hej, för att du ska få byta nationell inriktning måste du kunna uppfylla kraven för examensbevis och det innebär att du bland annat måste ha ett betyg i kursen Latin, språk och kultur-... Läs hela svaret
    • Yvon

      Kan man byta till SVA under terminen?

      Hej! I början på gymnasiet läste jag Sva men bytte sedan till Sv efter nån vecka eftersom att lektionstiderna var så himla dåliga. Nu inser jag att om mina betyg ser ut som de gjorde i ettan kommer de inte duga till det programmet jag vill komma in i på...

      Mikael: : Hej Yvon!Du måste ta upp det med din gymnasieskola. Det finns inga generella /centralt-bestämda/ regler kring den frågan som du ställer här nu. Det som finns generella bestämmelser kring... Läs hela svaret
    • Ayub

      Kan SvA påverka jobb?

      Jag har nyligen börjat i gymnasiet och hört av många vänner att SvA kan påverka om man får jobb eller kommer in i högskola. Det sägs att vanlig Sv ger bättre jobb eller högre chans att hamna i bra högskolor. Så jag undrar om det är sant och borde jag byta? OBS! Jag har bott i Sverige hela...

      Anna: : Hej;svenska och svenska som andraspråk /SAS/ är helt jämställda - vad gäller söka till eftergymnasiala utbildningar. man söker till högskola/universitet med en "siffra" och det är ingen som... Läs hela svaret
    • Alexander

      Kan jag göra ett stort prov på en kurs och sedan skippa den kursen?

      Jag börjar i 3an (samhälls-beteende) i höst och har valt Japanska 3 som extraämne, men jag har redan pluggat allt vi ska plugga och ligger långt framför det (ungefär 4 böcker framför). Jag skulle kunna utnyttja den här tiden till något...

      Daniel: : Hej Alexander,jättebra att du kan mycket japanska.Frågan du ställer är dock inte så lätt att svara på - utifrån de uppgifter som finns i din... Läs hela svaret
    • Mia

      Kan min skola/rektor/syv tvinga mig läsa en kurs jag inte vill?

      Hej jag går andra året i en friskola och det är så jag vi hade individuella val förra året och nu så ångrar jag mitt val och vill bytt men och jag har pratat med min rektor/syv och de låter min inte byta kurs för att då blir det för få elever i kursen. I börja av kursen så var det ca 20 elever...

      Milla : : Hej Mia! Du har rätt att söka möjlighet att byta skola. Kontakta rektorer på andra gymnasieskolor som erbjuder samma utbildning som du går nu och fråga om de... Läs hela svaret
    • Matilda

      Byta individuellt val sent?

      Hej! Går tredje året på gymnasiet och valde i våras att ha entreprenörskap som tillval. Nu har det gått en termin och jag känner att jag verkligen valde fel. Det är inte alls min grej och det känns som att jag tappar bort mig själv och alla mål jag tidigare haft pga detta. Jag undrar om man kan...

      Anna: : Hej Matilda! Jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Det kan inte vara roligt att känna att man valde fel och att man tappaar bort sig själv och de mål som man tidigare haft pga detta. Tyvärr så kan inte vi på... Läs hela svaret
    • champa

      Byte av programfördjupning?

      En elev som läser matte3b som utökat och vill byta den mot engelska 7 för att hon tycker hon inte hinner engelskan eftersom matte tar mycket av hennes tid?

      Anna: : Hejsan! Är det så att "din elev" läser Engelska 7 som Programfördjupande och Matematik 3b - som utökad kurs? Stämmer det? Och nästa fråga då: vill eleven skippa Engelska 7 helt och läsa Matte 3b som... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga