SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'samhälle inr beteende' (8 st.)

    • Elin

      Förslag på gymnasiearbetesämne för samhälle inr beteende?

      Hej! Jag går sista året på gymnasiet på de samhällsvetenskapliga programmet, inriktning beteende. Jag har tänkt och sökt hur mycket som helst men hittar inget ämne jag vill skriva om. Kan jag få lite hjälp och förslag på ämne samt frågeställningar? Jag vill inte skriva om stress, politik,...

      Julia: : Hej Elin,kika gärna på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete och kanske i första hand på punkt 17 i listan där. VänligenJulia SYV
    • Denis

      vilka/vilken linje passar?

      Hej, jag går nu i nian och försöker välja linje till gymnasiet. Vill bli åklagare i framtiden men vet dock inte om jag ska välja Ekonomi Juridik eller Samhälle Beteende. Läste om ämnena som fanns i Sam Beteende och jag drogs mycket till det men vet inte om den linjen ger mig rätt behörighet till...

      Anna: : Hej Denis, Åklagare >> kan man bli på sikt, men man måste ha grundutbilnding från juristprogrammet. Behörighet till juristprogrammet kan man få på vilket nationell gymnasial program... Läs hela svaret
    • Ibrahim

      Vad kan man bli efter Samhällsprogrammet ?

      Jag frågar om vilka yrken man blir behörig till om man väljer Samhälle inrikting samhäller och samhälle inriktning beteendevetenskap efter gymnasiet. Jag vet redan polis informatör samhällsvetare Pysiolog Kurator Socionom Lärare

      Peter: : Hejsan, direkt efter gymnasiet kan det bli svårt att få jobb, då man inte lär sig ngt. yrke på samhällsvetenskapsprogrammet, men kika gärna på... Läs hela svaret
    • Lina

      Vad ska jag välja?

      Hej! Jag är 16 årig tjej som är väldigt so inriktad. Jag vill gå någon SO linje på gymnasiet men jag vet inte vilken. Jag skulle kunna tänka mig gå Samhälle Samhälle eftersom jag gillar lag och rätt, brott och straff & demografi. Men jag skulle också kunna tänka mig gå Samhälle Beteende...

      Anna: : Hej Lina! De olika inriktningar på Samhällsvetenskapsrogrammet läses från årskurs 2. Sedan är det också så att de Inriktningskurserna är inte behörighetsgivande och du blir... Läs hela svaret
    • Miriam

      På vilket gymnasium kan jag studera teckenspråk, teater?

      Hej! Jag undrar alltså var jag kan studera till att bli skådespelare, och sjukhus clown. Eller kunna ta extra kurser utanför linjen "samhälle" på gymnasiet! Jag vill gärna lära mig teckenspråk för att kunna hjälpa hörselskadade barn med diagnoser på sjukhus, och skapa glädje. Därför vill jag bli...

      Anna: : Hej Miriam! Så roligt att du vill lära dig teckenspråk och jobba som sjukhusclown! Jag ser att du är 14 år, undrar om du läser i åk8 nu eller i åk9 - dvs om... Läs hela svaret
    • Emma

      Samhällsvetenskap utan inriktning? -Kan man gå psykologi på HSK ändå?

      Hej! Jag har tänkt att söka in till varierande ProCivitas-skolor i Skåne i nian för att förbereda min gymnasieutbildning. Jag har varit i kontakt med ProCivitas-elever på en gymnasiemässa denna veckan och de berättade att samhällsvetenskapen på deras skola inte har några inriktningar. Min fråga...

      Mikael: : Hej Emma! Behörighet till olika högskoleutbildningar kan du se här http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola Till psykolog behöver du Grundläggande behörighet (som är inbakad i... Läs hela svaret
    • Samar

      Humanistiska eller samhälle beteende?

      Hej! Jag har varit väldigt osäker mellan hum och Sam-beteende. Och jag vill bli en psykolog senare men älskar språk så bestämde mig för humanistiska till slut. Men idag när jag berätta för min mamma att jag har bestämt mig och tänker söka imorgon och berättade att det ska bli humanistiska så är...

      Milla : : Hej Samar, behörighet till Psykologutbildning på högskolenivå är - Grundläggande behörighet (som man får på alla högskoleförberedande program) och särskild behörighet: Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. På... Läs hela svaret
    • Ida

      Kan inte bestämma mig för vilken linje jag ska gå?

      Jag har valt ut tre linjer som jag kan tänka mig att gå på, Ekonomi inr juridik, Humanistiska inr språk, Samhälle inr beteende. Alla tre känns väldigt lockande och jag har försökt tänka ut både för och nackdelar. Vilken linje ska jag välja? Kan man gå Sam inr beteende eller Humanistiska även om...

      Lena: : Hejsan, bra att du ändå har sorterat ut ett par program som intresserar dig av alla program! Jag vet inte om det gör det lättare när jag säger att du kan söka alla de högskoleutbildningar du nämner utifrån... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga