Lina
    Hej!

    Jag är 16 årig tjej som är väldigt so inriktad. Jag vill gå någon SO linje på gymnasiet men jag vet inte vilken. Jag skulle kunna tänka mig gå Samhälle Samhälle eftersom jag gillar lag och rätt, brott och straff & demografi. Men jag skulle också kunna tänka mig gå Samhälle Beteende eftersom jag gillar religion, psykologi och filosofi.

    Om jag går Sam Beteende kan jag bli kurator och psykolog osv. Men jag vet inte riktigt vad jag kan bli om jag går Samhälle Samhälle. Känner mig väldigt osäker om vilken linje jag ska välja. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    De olika inriktningar på Samhällsvetenskapsrogrammet läses från årskurs 2.

    Sedan är det också så att de Inriktningskurserna är inte behörighetsgivande och du blir behörig till samma högskoleutbildningar, oavsett vilken inriktning du läser på Samhällsvetenskapsprogrammet (kanske med några få undantag - t.ex om du vill bli lärare i Samhällskunskap, behöver du betyg i Samhällskunskap 2), men till Kurator och Psykolog blir du behörig, oavsett inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Du söker till programmet och du önskar inriktning (och så kan du ändra önskemål om inriktning under åk1) - detta i fall den gymnasieskola som du söker till kommer att erbjuda flera inriktningar och inte bara en inriktning.

    Läs om Samhällsvetenskapsprogrammet med dess olika inriktningar på GymnasieGuiden, snabblänk här>> och programplan kan du se här>>

    behörighetsgivande kurser till Kurator (Socionom) och Psykolog är Matematik 2 och Samhällskunskap 1b och båda dem läses som obligatoriska kurser, oavsett inriktning, på SA.

    Om du vill, kan du se vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till andra högskoleutbilningar - här>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA