SYV-besökare
    Hej, jag har en fråga om ni har några förslag på vad man kan göra för att hjälpa en ganska ung deltagare, som är lite över 20 år gammal, som läser SFI och är mitt i kursen och "står och stampar", gör inte någon "progression". Hen är intresserad av datorer och dataspel. Inlärling i svenska funkar - just nu - inte alls. Vad finns det att göra?
    Tusen tack för all hjälp, tips och råd!
    S. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    det är bra att personen har intressen och man kan försöka "spinna vidare" på dem. Om man t.ex kan anpassa undervisning i svenska så att hen läser på svenska om datorer och dataspel!? :)

    Annars så tänker jag på personens ålder - hen som är så ung. Här tänker jag delvis på att det är "många år kvar till pensionen" och delvis på att när en 20-åring inte lär sig språk, så måste det finnas "en bra anledning" till det. Anledningar kan variera: det kan vara "vad som helst" från hörselskador till stress/trauma eller "allmänna inlärningssvårigheter"; olika "låsningar" när man kanske av någon anledning "bestämmer sig" för att "det här är för svårt och går inte" ... Detta bör, enligt min mening, utredas. Börja kanske med att göra hörselskrining/hörseltest. 
    Vi känner till ett fall då en person i 40-års åldern som var mycket motiverad, men ej kunde lära sig svenska. Vid "närmare påseendet" visade det sig att hen hade en "dold hörselskada" - på så sätt att hen ej hörde på vissa ljudfrekvenser och delar av orden "försvan" vilket personen själv inte visste om. Personen fick sedan gå i en så kallad "hörselgrupp" där hen lärde sig svenska i "vanlig ordning" utan några speciella svårigheter. 
    Jag säger inte att "din deltagare" har hörselskada... för det vet jag ingenting om. Jag säger att det är bra att försöka hitta anledning till varför hen inte lär sig, för att annars blir det svårt att "fixa det" och hen har ännu väldigt lång tid kvar till pensionen, därför finns det all anledning att försöka få fram vad är det som gör att hen inte lär sig.
    Jag skulle nog även titta på personens tidigare skolbakgrund: det kan t.ex vara så att hen är mycket lägre utbildad än ni tror. Det kan t.ex stå i "papprena" att personen gick i skola i 7 år. Och så tror vi i Sverige att det är studier i alla "vanliga ämnen" på heltid man bedrev under alla de åren, vilket behöver inte alls vara sant.
    Det kan t.ex vara så att hen under 7 års tid gick i skolan någon gång ibland... några dagar i månaden eller några få timmar per vecka och läste kanske endast något ämne och inte kan skriva på sitt modersmål /eller har mycket bristfälliga skriv- och läskunskaper på sitt modersmål/. Det finns också exempel på att man kan ha flera modersmål samtidigt och har ej stabila grundkunskaper i något av de modersmålen, utan kan "delar och bitar" från de olika språken... vilket gör att man ej har någon "grundspråkförståelsle" som man i språkundervisningen bygger på. På ren svenska: kanske behöver personen gå i en "analfabet-gruppen" i stället. 
    Förutom utbildningsbakgrund, så kan problemet vara Hälsa: både nedsatt hörsel, syn och andra hälsoproblem som gör att man har svårt att lära sig ett nytt språk.

    Det kan också vara en kombination av flera faktorer och det är ofta det "värsta", svårast att handskas med, när personen har lite nedsatt syn, lite nedsatt hörsel, lite för stressad, lite för många sociala/familjeproblem... sover dåligt pga stress som kommer från de kraven som ställs... mm och m.fl - dvs om det är inte ett stort utan många "små" problem som i samverkan gör att man inte lär sig.

    Att utreda vad det är som gör att man inte lär sig i "normal takt" kan vara svårt. Det kan också bara krävas mer tid... det kan "komma", som det heter... "Ge det bara lite tid"-metoden kan också funka ibland. 

    Ett anant exempel som jag personligen känner till:
    det hände för många år sedan; en person som flydde från kriget "hamnade" av en slump ensam i Sverige och hela hans familj "hamnade" i Tyskland. Personen vill förenas med sin familj och eftersom de var 8-10 personer i Tyskland och han var ensam i Sverige var hans plan att ta sig till Tyskland. Reglerna gjorde att han ej kunde göra det innan han blev svensk medborgare; i alla fall så som han uppfattade det... och det var, som sagt, för ganska många år sedan... - rätt eller fel men personen väntade bara för att tiden skulle gå och att han kunde få svenskt medborgarskap och kunna direkt flytta till sin familj i Tyskland. Han var inte intresserad av att lära sig svenska (inte "öppet", men inners inne var han inte intresserad). Han var bitter för att reglerna gjorde att han inte kunde förena sig med sin familj. Han har velat lära sig tyska i stället för svenska - för att han mentalt var "på väg mot Tyskland" ... 
    Återigen, säger jag inte att "din deltagare" inte vill lära sig svenska. Utan jag säger att ibland finns det "dolda orsaker" som inte är uppenbara men som gör att det "inte går" att lära sig ett språk, som man medvetet eller omedvetet "förkastar"pga vissa omständigheter.

    Det är inte lätt. Man kan sällan "tvinga fram" inlärning. Den studerande måste både vilja och KUNNA lära sig. Många faktorer spelar in. 
    Det tar tid och energi att utreda alla de möjliga orsaker som utgör hinder för inlärning. Det är tyvärr inte alltid den tiden och orken finns. :(

    Hoppas i alla fall att ngt. i mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp,

    Daniel

    Frågor och svar taggade med 'F betyg' (9 st.)

    • cofi

      Skillnad på om man F eller streck när man söker till högskola?

      Hej, är det skillnad på om man tidigare hade F eller streck i en kurs man senare får betyg i när man söker in till högskola? T.ex. att ett tidigare F innebär att man haft ett betyg i kursen och att man kompletterat vilket gör att man hamnar i en svårare grupp i betygsurvalet (BII), medan det är...

      Milla : : Hej,det går tyvärr inte svara på din fråga för att information saknas... Jag måste be dig förklara mycket mer kring din situation. Har du gått... Läs hela svaret
    • Talgoxe

      Kan man läsa om ett ämne samtidigt som man går i gymnasiet?

      Hej! Fick F i ett ämne pga att min lärare ej kunde komma åt den sista uppgiften pga teknikfel. Det är alltså inte att jag inte hade tillräckligt med kunskap i ämnet som är problemet, är därför inte supersugen på att behöva...

      Milla : : Hej,så länge du är inskriven på en gymnasieskola kommer komvux neka dig plats på komvux-kurserna. Prövningen får gymnasieelever göra endast på sin... Läs hela svaret
    • Abdirahman

      Riskerar få F i Naturkunskap 1 väger Natur 2 betyget i Natur 1?

      Hej! Det är så att jag riskerar att få F i Naturkunskap 1, men nästa år i 3:an så har jag valt Naturkunskap 2 om jag då får F i Naturkunskap 1 men får högre i Naturkunskap 2 väger det upp 2:ans betyg i Natukunskap eller måste...

      Julia: : Hej,betyget i Naturkunskap 1 måste ingå i examensbevis på gymnasiet. Den kursen kan ingå i F-betyget. Det betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal.... Läs hela svaret
    • Hannah

      Vad händer om jag får F i idrott i gymnasiet?

      Jag har F i idrott just nu och går i nian. Anledningen är för att jag inte kan simma. Jag har läst på och det verkar som att det inte påverkar så mycket när jag väl ska söka till gymnasiet då idrott inte är ett måste...

      Anna: : Hej Hannah,du kan få examensbevis med F i idrott och hälsa 1 (gäller alla nationella gymnasieprogram), men BETYG måste du ha (F är också "ett betyg").För att få... Läs hela svaret
    • Jelena

      Högskoleprovet och betyg på gymnasiet?

      Hej, om en ungdom har tagit studenten och utav olika anledningar har gått ut med flertal F i kurser och skulle vilja veta vad högskoleprovets poäng täcker. Om hen tex får flest poäng som man kan få på alla proven i högskoleprovet behöver hen då tex inte plugga upp sina F från gymnasiet? J.

      Milla : : Hej Jelena,högskoleprovet (även om man får högsta möjliga resultat) befriar inte från kravet på att vara  BEHÖRIG (och det gäller både grundläggande och... Läs hela svaret
    • Nina

      Vad händer om man får F på komvux?

      Jag pluggar matematik 2b på komvux och undrar vad som händer om jag får F i den kursen? Måste jag betala tillbaka CSN då? Kan jag läsa om den igen? I sådant fall får jag inte CSN då? Kan man få göra omprov eller är prövning enda lösningen? Hjälp! Tacksam för svar! Nina

      Anna: : Hej Nina, tråkigt att du har problem med matten. Undrar varför just matematik 2b och inte en lättare kurs matematik 2a? Kanske kan du göra slutprovet i matte 2a, trots att du läser kursen - 2b? Det... Läs hela svaret
    • Ali Reza

      Läsa om en kurs på komvux?

      Hej Jag undrar om hur många gånger man får läsa om en kurs på komvux? Får man läsa om en kurs där man har redan fått F? Mvh

      Milla : : Det kan bero på vad det är för en kurs och varför man vill läsa den ... prata med personal på komvux om det. Du kan också ringa skolverket på 08-52733200 och förklara vad som hände och ställa din fråga.
    • Mevlut

      F i Engelska 7?

      Hej! Jag går mitt tredje år på naturvetenskapsprogrammet och läser engelska 7 där jag har nationella prov nästa vecka. Faktum är att jag är väldigt stressad inför detta provet, då jag är rädd för att få F. Men om jag skulle få F i engelska, vilka konsekvenser skulle jag få inför framtiden vad...

      Peter: : Hej Mevlut, om en elev får F i kursen Engelska 7, får inte eleven meritpoäng för den kursen. Dock är det fullt möjligt att uppnå kraven för gymnasieexamen och få Examensbevis. Engelska 7... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga