Hjälp

    Hej Jag är jätte förvirrad av meriten man får av engelska 7 o min fråga är om det är bättre att få E/D på engelska 7 än att få A i tex Lederskap kursen som jag kan välja mellan?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    ja, det ger mer höjning i meritvärde att få E i engelska 7 än A i Ledarskap-och-organisationskursen.
    Exempel: vi säger att en elev har alla C-betyg i alla kurser från gymnasiet, vilket ger honom/henne 15.0 i jämförelsetal (snittbetyget). Om den eleven får E i engelska 7, så blir det nya jämförelsetalet 14.8 men sedan läggs + 1.0 som meritpoäng, så det nya meritvärde blir 15.8. Om den eleven får i stället A i en annan 100p.kurs som t.ex Ledarskapskursen, då höjs elevens jämförelsetal till 15.2 och så förblir det så... inga "plus-poäng". I exemplet ser du att E i eng7 ger bättre höjning av meritvärdet än A i en annan 100pongskurs.
    Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng