Nelly
    Jag är från Finland och undrar om betygen med vilken man söker in till biomedicin i Sverige. Finns det något inträdesprov eller är det bara med betyget som man söker in? Hurdana vitsord borde jag ha i ämnen som har den största vikten för att bli antagen?
    Tack för svaren.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly,
    det är bra om du kan hitta just "din" högskoleutbildning på de svenska högskolornas/universiteternas gemensam sida www.studera.nu - för att det finns många olika utbildningar som kan klassas som utbildning inom "biomedicin" - det är både BMA-programmen och utbildningar till Biomedicinare samt ett stort antal fristående kurser. Se gärna listan på studera.nu/jamfor-utbildning/biomedicin.

    De vanliga kraven är att man, förutom Grundläggande behörighet till högskolestudier, även har godkända betyg i Biologi 2, Kemi 2 och Matematik 4 - om man söker till biomedicinska utbildningar. Men till biomedicin-analytikerprogrammet krävs det särskild behörighet i form av godkända betyg i Biologi 1, Fysik 1a, Kemi 1 och Matematik 3. Innehåll i kursen Matematik 3 kan du se på den här sidan: matteboken.se/lektioner/matte-3 och i Matematik 4 - på matteboken.se/lektioner/matte-4

    När du hittar den eller de utbildningar som du är mest intresserad av, kan du vända dig direkt till studievägledningen på just den institutionen som ger utbildningen.

    Du kan också ställa frågor till Antagning.se - som tar emot och administrerar ansökningar till svenska högskoleutbildningar.