Christian

    Hej Just nu studerar jag historia 1a1 50p då det står att man kan ersätta det med historia 1b enligt ett papper jag fick från vuxenutbildningen (högskoleförberedande examen 2400poäng). Då jag inte läser idrott förstår jag inte riktigt hur jag skall få ihop 1250poäng inom gymnasiegemensamma ämnen. När jag räknar med gymnasiearbetet så blir det 1200p istället för 1250p eftersom jag ersatte historia 1b med 1a1 då det står man kan. Stämmer allting eller har jag gjort fel?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christina,
    Historia 1b är dubbelt så stor kurs som historia 1a1.
    His 1a1 och 1a2 blir tillsammans his 1b.
    Man kan alltså inte ersätta "åt båda håll" utan det går bra att ha en större kurs i stället för en mindre kurs, men man kan inte ha en mindre kurs i stället för en större kurs...
    Planering mot exam.bevis måste du göra tillsammans med syv på komvux.
    Rektor på komvux kan i vissa fall bevilja undantag.
    Allmänt gäller; nästan alla högskoleförberedande gymnasieprogram inkluderar his 1b som en obligatorisk kurs, endast Teknikprogrammet har en mindre kurs - his 1a1 och så även de yrkesprogrammen / ej högskoleförberedande.
    Mvh
    L.

    Liselotte