Gäst
    Hej!

    Jag har en sökande som har fått ett studiebevis från sin gymnasieskola år 2015. På studiebeviset står det att programmets omfattning är 2400 poäng och att programmet är fullständigt. Stämmer det så långt eller fattas det 100 poäng? Gymnasiearbetet är inräknat i de poängen.

    Hen har F i Historia 1a1, Naturkunskap 1a1 och Samhällskunskap 1a1. Vad jag förstår påverkar inte det en yrkesexamen då yrkesexamen uppnås vid:
    2250 av 2500 poäng
    Minst E i:
    Svenska 1, alternativt svenska som andraspråk 1
    Engelska 5
    Matematik 1
    400 poäng av de programgemensamma ämnena
    Gymnasiearbete

    Vad är det som gör att det blir ett studiebevis och inte examensbevis? Fattas det 100 poäng? Som det ser ut nu har ju hen minst E i 2250 av 2400 poäng. Och vad är bästa sättet att komplettera studiebeviset till ett examensbevis för att bli behörig till vidare studier?

    Mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    För Examensbevis från gymnasieskola krävs det 2500 betygsatta poäng.

    För Examensbevis från komvux räcker det med 2400 poäng.

    Alla poängen i Examensbeviset behöver inte vara betygsatta med godkänt betyg men det måste finnas "betyg" (F är också ett betyg).
    Kraven för gymnasieexamen från Gymnasieskola finns på den här sidan.

    Du får hemskt gärna höra av dig igen om något är oklart!

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare