Isabelle

    Hej! Jag går 2:a året i gymnasiet, inriktning naturbruk. Jag undrar hur det blir om man vid studenten saknar APL-veckor? Jag kom nämligen till denna skola efter första året på samhällsprogrammet. Jag har därför 6 veckor att ta igen från årskurs 1, och det kommer förmodligen bli fler i och med Corona. Jag undrar dels om jag får lov att ta studenten utan att ha gjort alla veckor, och om det skulle finnas någon lösning på att få ett examensbevis ändå, t.ex. av särskilda skäl. Jag har funderat på detta och om jag verkligen vill jobba med något inom naturbruk efter studenten, om jag inte skulle vilja det. Har jag ändå möjlighet att söka ett jobb om jag har godkänt i matte, engelska och svenska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns jobb man kan få utan gymnasial utbildning. Inom Naturbruk finns många olika sorters jobb: vissa kräver lång utbildning på hög nivå, ex. för att kunna jobba som Agronom behöver man en högskoleutbildning. Andra jobb som t.ex Avbytare, kan man få med vilken utbildning som helst (beror på vad arbetsgivaren tycker).
    Du får gärna kika på yrkespresentationerna på framtid.se/yrken/naturbruk

    Finns yrken inom Naturbruk där det finns yrkeshögskoleutbildningar som förbereder inför, t.ex yrke/biodlare-biskotare eller hovslagare. På en yh-utbildning kan man komma in även utan examensbeviset (finns ingen garanti, men det finns inte heller även om man har examensbevis).

    ang. Examenbevis
    Det är givetvis bättre att ha examensbevis, än att inte ha det. Om just du kommer få ut examensbevis, kan inte jag svara på. Det finns många olika villkor att uppfylla, bl.a måste du få godkänt betyg i gymnasiearbete.
    Det är rektor på din gymnasieskola som är ytterst ansvarig. Att skolan tog in dig som elev från ett annat program betyder att skolan bl.a tog på sig att ge dig möjlighet att läsa alla de kurser som krävs för examensbevis.
    Fråga SYV på din skola om rektor har fattat beslut om individuellt anpassat program för dig.
    APL ingår i vissa kurser. Om du kan få godkänt betyg i de kurser i vilka APL ingår, utan att ha genomfört APL, kan inte jag svara på. Det är en fråga till lärare som undervisar i de kurserna.

    Kika gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar (yh kan ta in obehöriga och man får söka hur många som helst olika yh, och detta samtidigt som man även söker till andra utbildningar, t.ex på högskolenivå och/eller söker jobb): hela utbudet finns på www.yhguiden.se ---
    tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning-hermods-karlskrona
    forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    konsulterande-arborist-european-tree-technician
    utbildning/hvilan-utbildning/arborist-hvilan-stockholm