Fredrik

    Hejsan, det närmar sig slutet av gymnasiet på första ring och min franska lärare har konfirmerat ett starkt F då jag har fått underkänt på varje franska prov från början av året till nu. Är extremt dålig på franska på grund av högstadiet då jag fick betyg även om jag inte hade klarat kursen totalt. Och detta fortsatte 7'an till 9'an. Det är inte möjligt att göra omprov enligt min lärare, men jag kan betala 500kr och göra om kursen i september för en andra chans. Men jag vill inte ägna mitt liv åt saker som jag inte är intresserad i. Jag har A och B i allt annat på skolan hittills förutom Franska och vill verkligen inte ta denna tentamen. Eftersom jag går Natur Natur + Musik så läser jag 100 poäng extra ifrån musiken. Kan det ersätta min franska 3? Jag vill gärna veta mer vad jag ska göra i 2'an för att komplettera. Jag kommer gå KTH industriell ekonomi efter 3'an men kan mitt F ge några konsekvenser? I värsta fall är jag beredd att ta tentamen i september och plugga klart kursen. Kom gärna med ett svar. Mvh, Fredrik

    • Peter : Är svenska ditt Modersmål?
    • Peter : Om du har ett annat modersmål, kan du kanske läsa ditt modersmål i stället för franska.
    • : Hej Peter, Jag läste Arabiska när jag var yngre i 6,an men slutade. Är det inte försent nu?
    • Anna : För att ett språk ska "klassas" som modersmål bör den talas dagligen hemma alternativt ska det vara ditt "bästa språk", dvs ett språk som du talar och förstår bäst. I annat fall är det ett främmande språk för dig.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrik,

    se gärna i Prograplanen för NA>> - där kan du se att Moderna språk 100 p., dv s en kurs - ingår inom programgemensamma ämnen och är med det en Obligatorisk kurs, oavsett inriktning.

    Det som teoretiskt sett går att göra

    1. läsa Modersmål i stället för moderna språk (men det funkar bara om du har ett annat modersmål än svenska);

    2. läsa ett nytt språk, nybörjarkurs t.ex Tyska 1;

    3. acceptera F betyg i Examensbeviset. För att en kurs Moderna språk eller Modersmål måste finnas med i Examensbeviset från Naturvetenskapsprogrammet. Det du förlorar på att ha F i stället för E i Moderna språk 3 är ca 0.9 i "sänkning". Exempel: om du får alla B betyg i alla gymnasiala kurser, får du 17.5 i jämförelsetal. F betyg i en 100 poängskurs drar ner ditt jämförelsetal med ca 0.4 och så får du inte o.5 i merit som du får om du får E betyg. På så sätt kommer du att ha 17.1 i stället för 18.0. Dvs skillnad för dig mellan F och E i den kursen är plus-minus 0.9 i konkurrensvärde /av de totala 22.5 möjliga/. 22.5 i meritvärde får man vid alla A-betyg och max i merit.

    4. byta till ett annat gymnasieprogram där Moderna språk inte är obligatoriska att läsa.

    • : Hej Fredrik, jag uppskattar svaret. Om jag läser ett nytt språk (T.ex Tyska 1) , förlorar jag något på det jämfört med att jag inte läser klart franska 3?
    • Milla : För Moderna språk 1 får man inte några meritpoäng; för godkänt betyg i Moderna språk 3 får man 0.5 i merit, vilket plussas på till ditt betygssnitt och höjer chanserna att komma in på högskola.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    vilket modersmål du har kan inte vi tala om för dig. Du måste utreda det på egen hand. Ibland är det svårt att bestämma och man kan också ha flera olika modersmål samtidigt.

    Det kan också gå att läsa Arabiska som Moderna språk. Men för det måste lärare finnas som är behörig och kan sätta betyg i Moderna språk (arabiska) och det kan också vara ett problem - att hitta en behörig lärare.

    Behörighet för lärare i modersmål och för moderna språk är olika, trots att det är samma språk.

    På Naturvet.programmet bör minst en kurs i Moderna språk eller i Modersmål ingå i Examensbeviset. I annat fall blir det inte rätt programstruktur, som bör följas. Se gärna >>programplan för NA och du kommer att se att Moderna språk (100 poäng) - dvs en kurs - finns med bland Programgemensamma ämnen.
    Vilket modernt språk - spelar ingen roll. Och i stället för Modernt språk kan man ha Modersmål. Men man kan inte ha ngt. annat ämne.
    Du kan kanske läsa ett nytt språk... kanske Arabiska 1 /nybörjar kurs i arabiska/ - om din skola kan erbjuda den kursen; eller ngt. annat språk.

    Dock kan inte svenska, svenska som andraspråk eller engelska ersätta den obligatoriska kursen i "moderna språk".

    Prata med SYV på din skola om vilka språk din skola kan erbjuda dig att läsa.

    Bästa hälsningar

    ANNA