mu02

    Hej! Jag vill studera på civilingenjörsprogram efter sommaren men har inte tillräckligt med merit. Jag undrade om det går att gå på komvux och läsa vissa kurser som jag tidigare inte har läst och få betyg sedan höja min merit? T ex om jag pluggar spanska 1 och 2 på komvux kommer betygen därifrån räknas med min merit, själv läste jag italienska på gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du går ut gymnasiet med examensbevis och med det kommer få grundläggande behörighet till högskolestudier då kommer nya gymnasiala kurser påverka ditt meritvärde (i BII, kompletterings-urvalsgruppen) endast i två fall: om en sådan ny kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Moderna språk 1 och 2 ger, som regel, inte några meritpoäng. Mod.språk 1 ger aldrig meritpoäng; mod.språk 2 kan ge meritpoäng om ditt universitetsprogram kräver för särskild behörighet godkänt betyg i mod.språk 3 och du inte vill, för att få full meritpoäng inom mod.språk, läsa mod.språk5, då kan du få den "resterande" + 0.5 meritp. för godkänt betyg i mod.språk 2 (i ett annat språk, ej i samma språk i vilket du har godkända betyg i mod.språk 3 och 4. Det är få civilingenjörsprogram som kräver mod.språk 3 (endast några få med Internationell inriktning); se mer information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Sista dag för komplettering av sin anmälan blir den 20 juni 2024, se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum --- det är i princip omöjligt att efter det att man får ut sitt examensbevis från gymnasiet hinna komplettera med fler kurser senast 20 juni 2024; Du måste dock komplettera med Examensbeviset (du har ju inte examensbevis när du gör anmälan t o m 15 april 2024).
    Men du kan hoppas på att just din utbildning (den du vill komma in på) öppnar för SEN ANMÄLAN. Försök i så fall skaffa dig de nya betygen som kan ge meritpoäng så fort som möjligt. OBS! max antal meritpoäng man kan få är 2.5.

    Studie- och yrkesvägledare