Ulrika

    Sjuksköterska sedan 7 år och undrar om man som legitimerad sjuksköterska i praktiken får till exempel starta egen verksamhet och jobba med samtalsterapi, inte som terapeut egentligen utan man har enkla stödsamtal. Jag vet att en del sjuksköterskor inom primärvård har en det så kallade "motiverande samtal".

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ulrika!
    Samtalsterapeut är i Sverige inte en skyddad yrkestiteI och man kan därför kalla sig för Samtalsterapeut efter många olika utbildningar. Ofta förekommer det benämning "diplomerad samtalsterapeut" eller "utbildad samtalsterapeut" (diplom kan man få efter en kurs hos privata utbildningsanordnare, där man själv betalar för sin utbildning och samtidigt ofta inte har rätt att erhålla studiemedel från CSN). Är man egenföretagare, bestämmer man sjäIv vad man behöver för typ av utbiIdning för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att verksamheten ska gå "runt", ekonomiskt sett.
    Vänligen
    Julia