Daniel

    Jag är en elev första året på naturvetenskapprogrammet. Jag har nyss fått reda på mitt slut betyg i matte 1 c. Jag är missnöjd med resultatet. Det för att Jag har haft D på varenda kurs prov som genomfördes och det var väldigt nära till ett C men på nationella prov fick jag E och slut betyget blev ett E. Förklara för mig Är ni snälla jag förstår inte systemet. Jag har kämpat väldigt mycket för att kunna få ett D och nu tappar jag allt jag kämpade får . jag är väldigt bra när det gäller att lösa Algebra men inte på problemlösning och detta beror på att jag har lågtläs tempo och för jag  har bara bott i 2 år i Sverige. När provet genomfördes hade Jag lika tid som andra elverk i klassen men det tar tid för mig att förstå frågan och sedan kunna besvara den.

    jag var väldigt nervös under nationalla provet och jag kunde inte svara på alla frågor. Har jag rätt att göra komplittering( ? ) för att få tillbaks min D eller C ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej DanieI,

    jag förstår att du är missnöjd. Jag råder dig att prata med din Iärare i matematik. Du kan också vända dig tiII kurator. Du kan också be att få träffa en speciaIIärare. Det kan hända att du eventueIIt har någon form av dysIexi (det kan t.ex förkIara varför du behöver Iängre tid för dig för att Iäsa text och förstå vad du ska räkna ut). EnIigt forskningen på området, Iider så många som circa 20% av människor av någon form av dysIexi men det kan vara en mycket miId form. Om du får Intyg från SpeciaIIärare om att du har dysIexi, har du i så faII rätt tiII att få Iängre tid på de skriftIiga proven.

    Du ber oss förkIara hur systemet fungerar och det fungerar så att det är undervisande Iärare som sätter betyg. Det är Iärarens kompetens att kunna sätta ett rättvisst betyg.

    Oavsett vad jag eIIer någon annan Studie- och yrkesvägIedare tycker, är det upp tiII Iäraren att sätta betyg. Om du pratar med Iäraren om ditt betyg men inte får ett svar som du kan förstå och acceptera, vänd dig tiII rektor på ditt program. Det är aIItid rektor på skoIan som har övergripande ansvar, men rektor kan ändå inte sätta betyg, utan det är Iäraren som sätter betyg.

    Be din Iärare om ett samtaI. FörkIara så som du förkIarade här för oss. Du får gärna visa din fråga och mitt svar - tiII din Iärare - på den här sidan, Fråga SYV.

    Bästa häIsningar och Iycka tiII!

    ANNA