Kevin

    Hej, Jag ska börja det tredje året på gymnasiet. Jag lider av en svår depression och ångest vilket leder till att jag vet att det kommer gå väldigt dåligt för mig i skolan. Min fråga är om jag kan ta ett år ”ledigt” från skolan för att förhoppningsvis återhämta mig och sedan börja trean i gymnasiet nästa år fastän jag är inte har något läkarintyg för min diagnos? När är det försent för att utföra ett sådant beslut? Kan jag göra det redan nu eller måste jag gå ett tag i terminen för att visa hur dåligt jag egentligen presterar? Och om jag går ett typ 2 månader in i terminen och jag får gå om trean, kommer jag då vara fri från skolan tills jag börjar trean nästa år igen? En annan fråga gällande något annat: När har min möjlighet att gå om hela gymnasiet? Kan man gå om ettan i gymnasiet efter att tagit studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin;
    jag råder dig söka behandling och då kan du också samtidigt få läkarintyg.
    Läkarintyg eller Intyg från en Psykolog kan vara till stor hjälp när man ska hävda sina "rättigheter"... i annat fall kan det tyvärr ses som att du skolkar eller hoppar av gymnasiet (med oklar orsak... ang. varför...).
    Eftersom det är frivilligt att gå på gymnasiet, är det inte alls säkert att du får hjälp att fortsätta läsa på gymnasiet... du har uppfylld din "skolplikt" och börja jobba får man när man fyllt 13 år (så du kan också söka jobb och byta från gymnasiet till att börja jobba).

    Söka till år 1 på gymnasiet får du till och med det året du fyller 19 år; men om du innan dess "tar studenden" (får studiebevis eller examensbevis) - då har du förbrukat din rätt till gymnasiestudier och det är i fortsättningen Komvux du får söka till, eller folkhögskolorna eller yrkeshögskola eller högskola.

    Göra uppehåll i gymnasiestudier
    Gymnasieskola måste "hålla" en plats om elever endast om de åker utomlands för att studera där. I alla andra fall behöver inte gymnasieskola "hålla en plats" åt eleven utan kan ta in andra elever och sedan svara att "vi har ingen ledig plats i år3", till exempel... så, du kommer inte ha rätt att komma tillbaka till samma skola och program (eller till gymnasiestudier, över huvudet taget) om du gör ett uppehåll för att "återhämta dig". Däremot om du blir sjukskriven - då kan rektor söka möjlighet för dig att ha "förlängd utbildningstid" och då kan du få rätt att läsa året därpå.

    Fler fördelar i att vara sjukskiven om man är sjuk...
    Med läkarintyget kan du ha rätt till studiehjälp från CSN även om du inte går i skolan. du kan då också komma till skolan ibland, om du känner att du orkar; du kan äta lunch på skolan och har rätt till åkkortet... eftersom du är "gymnasieelev" men som för tillfället är sjukskriven.  Du kommer då också ha kontakt med vården och kan få hjälp i att bli bättre så att du snarast kan återvända till studierna.

    Boka tid hos kurator
    Jag tycker du vinner på att prata med kuratorn. Hen har relevant utbildnng och erfarenhet inom den typen av frågor som du ställer. Hen har också tystnadsplikt; och endast i fall du avslöjar info om fara för någon, som hen måste "rapportera in"; annars  får hen inte berätta det du säger i kurators-rummet till "tredje part". Det är alltså ganska ofarligt att prata med kuratorn, och kan bli till stor hjälp.

    • : Har inte skolan rättighet att ge mig en plats om det finns en ledig plats i trean? Jag måste ha möjlighet om jag har djup depression. Jag vågar heller inte söka vård för att få det inskrivet i min sjukvård journal och jag hatar att prata om mina känslor för någon. Å andra sidan om jag gör dåligt av mig, har jag väl rätt att gå om trean om det finns någon ledig plats. Det är väl inte första gången någon har gått om någon årskurs. För det andra vet jag att det finns plats då det max kan vara 30 personer i varje klass. För det tredje om jag till exempel går hela höstterminen och lärarna samt rektor ser att det går väldigt dåligt och beslutar och rådar mig att gå om trean. Kommer jag då vara fri från skolan den kommande vårterminen eller måste jag fortfarande gå ut skolan men inte ta examen?
    • Milla : Jo, rektorn får ge dig plats i trean, om det finns ledig plats. Men om det inte finns ledig plats, vad ska du göra då?
    • Milla :

      Gymnasieskola får, som regel, pengar för eleven i 3 år (för att ge honom/helle utbildning) och ska eleven "gå om" en årskurs, måste rektorn ansöka hos elevens "hemkommun" om extrapengar... Lärarlöner, lokaler, administration - allt kostar ju. Alla som jobbar i och kring skolan vill få lön... och det är inte hur mycket plats, tid och energi som helst som finns - det är begränsat. Rektorn kan också göra bedömning att den hjälpen du behöver ej finns på just den skolan, så kan hen säga Nej och vägra ta in dig, även om det finns "ledig plats".
      Nu, när du är Antagen på en utbildning, har du rätt att "fullfölja påbörjad utbildning" (såvida du inte skolkar för mycket). Vid uteblivande i minst en månad utan läkarintyg måste skolan "avskriva" dig från gymnasieskolan. Att komma tillbaka sen är inte någon självklarhet.
      *** Ang. du inte går till vården utan ställde en egen diagnos. Det kan vara så att det finns hjälp att få. Den diagnosen du själv ställde kanske inte riktigt stämmer; det kan också ibland finnas fler än Ett sjukdomstillstånd åt gången: om du t.ex har depression och även ngt annat tillstånd eller ngn annan sjukdom samtidigt (och de två kanske förvärrar varandra...). Psykologer går på universitetet i fem år; läkare - ännu längre... och du vill utan någon högre medicinsk utbildning "konkurrera" med dem i att ställa diagnos? Givetvis känner du dig själv... men varför har vi då läkare och psykologer, över huvudet taget? Ska vi alla börja ställa egna diagnoser och vila oss i form i stället för att ta mediciner och genomgå behandlingar?