Felicia
    Hej!
    Under årskurs 1 på gymnasiet så läste jag kursen Spanska 3 men kände att jag inte fick ut något av det. Den fick mig bara att må dåligt. Därför valde jag att ta ett frivilligt F istället. Imorgon så börjar jag årskurs 2. För dom andra som läste samma kurs som jag hoppade av innebär detta Spanska 4.
    Jag undrar lite hur det blir för mig i och med mitt icke godkända betyg i steg 3? För steg 4 känns för mig lika jobbigt som att bestiga Mount Everest. Om jag inte går på lektionerna så kommer jag ju att få streck i kursen, men får jag min gymnasieutbildning högskolebehörighet även fast jag har streck i en kurs? Och kan jag söka en t.ex juridisk utbildning ändå? Kan jag göra något för att rädda min situation? Alltså, inte läsa spanska utan möjligtvis byta ut den kursen mot någon annan?
    • : Förtydligande: På min skola så kan vi inte välja att gå Spanska 3 och sen gå t.ex Tyska 1.
    • Anna : Vilket program läser du på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    om du "bara" inte går på lektionerna, så är det "skolk" och du blir av med Studiebidraget från CSN. Även om du har F i Spanska 3, så får du ändå läsa Spanska 4. Och du kan kanske inhämta så pass mycket kunskap att du senare kan göra prövning i Spanska 3 och få godkänt betyg; i Spanska 4 kanske du inte kan uppnå godkänt betyg men då kan du ta F-betyg in i ditt examensbevis.

    På vissa program ingår det en kurs och på vissa andra - två kurser i Moderna språk, som Obligatoriska kurser. Om det i ditt program är 2 obligatoriska kurser Moderna språk, då kan du inte få Examensbevis utan BETYG i två kurser Moderna språk. F är också betyg. Du kan få examensbevis med F i både Spanska 3 och 4. Dock drar det ner jämförelsetal och det blir svårare att Konkurrera om plats på högskolan.

    Jag råder dig gå prata med SYV på din skola; be att få läsa ett annat "modernt språk"; elever som har ett annat modersmål än svenska, får läsa sitt Modersmål i stället för Moderna språk.

    Det som är bra - är att även om du på gymnasiet ej uppnår kraven och ej får Examensbevis, kan du komplettera efter gymnasiet och få Examensbevis från Komvux. Så - det är inte kört även om du går ut gymnasiet utan Examensbeviset.

    Bästa hälsningar

    ANNA