Wararat
    Hej! Jag blev antagen till lärarutbilding 240 hp och tandkörtesketutbildning 225yhp ( 1,5 år). Jag har väldigt svårt att välja och samtidigt försöker jag kolla upp möjlighet att studierara både utbildingar samtidigt. Jag har läst att man får läsa max 45 hp per termin men yhp är inte samma som hp. Får jag läsa de två samtidigt? Jag är lite orolig att det kör ihop sig ( jag inväntar schema från den andra och ska undersöka vidare) annars tror jag att jag kan klara av. Finns det någon som har lyckats med 2 utbildingar samtidigt på heltid?
    Hälsningar/ Wararat

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wararat,
    det finns inga formella förbud mot att läsa 2 heltidsutbildningar samtidigt. Dock är det mycket-mycket svårt, om man ser till "det praktiska", ex. under praktikperioder ska man vara på praktiken hela dagarna (samtidigt som man har föreläsningar, examinationer, obligatoriska seminarier - i sin andra utbildning, hur ska man göra, klona sig?).
    Utbildningsansvariga på dina 2 utbildningar kommer inte bevilja dig att utebli från obligatoriska moment i utbildningar pga du läser en annan utbildning samtidigt. Utbildningens kvalité ska inte lida pga man läser fler än en utbildning åt gången.

    Studieekonomi
    Jag tänker också på kostnader för din del? Studiemedel får man för Max en heltidsutbildning, du får alltså inte mer pengar från CSN än som om du läste en styck heltidsutbildning. Men kostnader för dig blir högre... du måste ju inhandla läroböcker för 2 utbildningar; du kommer inte heller ha någon tid att ha ett extrajobb; du måste resa till flera destinationer - till skolorna och till praktikplatserna... hur ska allt detta gå ihop, både tidsmässigt och ekonomiskt?

    Vad göra?
    Du kan givetvis tacka Ja till båda utbildningar och testa läsa båda dem samtidigt under de första veckorna. Sedan, tror jag, du inser själv att det är omöjligt att klara av 2 st. heltidsutbildningar samtidigt och hoppar av från en av dem.
    Tandsköterskeutbildningar >> är mycket populära och rätt svåra att komma in på. Om du upptar plats på en sådan utbildning och sedan hoppar av (om du väljer gå lärarprogrammet i stället) - gör du en stor o-tjänst mot en annan person som idag står i reserv, som inget annat vill än att komma in på en yh-till-tandsköterska.
    Lärarprogrammen är - tyvärr - ofta ganska lätt att komma in på; om man är behörig, kommer man ofta in, oavsett hur låga betyg man har... detta pga många platser på lärarprogrammen och att de tyvärr inte är så populära att söka till! :(

    Risker?
    I värsta fall kan du bli "avvisad" från båda utbildning pga undermåliga studieresultat + du riskerar också förstöra din hälsa (pga för mycket stress).

    Sammanfattning
    Vi på fråga syv avråder från att försöka under längre tid läsa på mer än heltid.
    Antagning.se - som antar till högskoleutbildningar - tar in på max 45 högskolepoäng per termin /vilket motsvarar 150% av studietakt/; att läsa på 150% anses vara det som man maximalt kan klara av (och detta under mycket gynsamma omständigheter - ex. när man har mycket uppbackning hemifrån, dvs om en annan familjemedlem står för inköp av matvaror, matlagning, tvätt och städning + att den studerande är mycket duktig, snabb och avstår från sina hobbys och tid med vänner - under utbildningstiden).
    Det finns exempel på att folk klarar läsa på 150% under flera terminer med godkända resultat. Vi känner däremot inte några exempel på att man skulle ha klarat 2 stycken heltidsutbildningar samtidigt. Det kan finnas sådana exempel, ja... men min gissning är att det i så fall är så att minst en av utbildningar är på distans (eller båda på distans - då man slipper åka till skolorna och kan lägga sin studietid när som - ex. på helger, nätter... när som helst på dygnet).

    Vänligen
    ANNA