hilda
    jag hade tänkt söka till humanistiska linjen på internationella skolan i umeå, jag bor i skellefteå. i skellefteå finns endast kulturinriktningen att välja på humanistiska. ifall språkinriktningen finns i umeå gills det som att jag väljer en linje som inte finns i min hemkommun, så att jag får något slags underlag för att kunna bo i umeå?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda,

    som jag kan se så finns det båda inriktningar, dvs Kultur men även Språk på

    Anderstorpsgymnasiet>> i Skellefteå.

    Men alla elever har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige, men eftersom samma program och nationell inriktning finns på din hemort, har inte du rätt till ekonomiskt stöd för att flytta till skolorten. Enligt vad reglerna säger men din kommun kan vara "snäll" och ändå erbjuda dig viss ekonomiskt stöd, dock kan du inte kräva det, men du kan fråga på utbildningsförvaltningen. Du kan också gå prata med kurator och syv på din skoIa.

    Det kan finnas vissa omständigheter som pekar på att du kanske skulle behöva bo på annan ort, men det får du prata med personal på din skola och på utbildningsförvaltningen och kanske också på Socialtjänsten i din kommun.

    Hälsningar

    Ludmila SYV