chirli

    Hej, jag har studerat natur I gymnasiet men ville studera business istället, jag har de flesta natur ämnena men inte alla. Två frågorhhar jag, kan man ansöka med sina poäng även om man har inte klarat alla gymnasiets natur ämnena, men ändå har grundläggande behörighet till programmet man söker? andra är, jag har studerat matte 1c, 2c men undrar om jag kan studera 3b istället för 3c? Om jag vill söka business program?. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för särskild behörighet, vad gäller matte, inför businessprogram kan man ha godkänt betyg i antingen matte 3b eller i 3c, vilken av de kurserna som helst.
    Jag tänker nu på Grundläggande behörighet. Du skriver att du har den, men om du inte har examensbevis - hur (på vilket sätt) uppfyller du grundläggande behörighet, undrar jag? Menar du att du har 3-årig arbetslivserfarenhet och vill bli bedömd grundläggande behörig på "reell kompetens" (glöm i så fall inte att du måste göra högskoleprovet).
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt - och det är en viktig fråga för att utan både Grundläggande och särskild behörighet kan man, i Sverige, inte komma in på högskole-/universitetsutbildning.
    Tips! boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller med studievägledare på den institutionen där högskoleutbildning ges, som du vill komma in på och utredd frågan om behörighet: både grundläggande och särskild behörighet.
    Saken är det att i fall du behöver få ut examensbevis från komvux (för att uppnå grundläggande behörighet), och du ej vill eller kan läsa om många kurser - så kanske du måste ta ut examen från naturetprogrammet och i så fall blir matte 3c en obligatorisk kurs för ditt examensbevis. Det går få ut exam.bevis med F i matte 3c. Du kan då efter det läsa matte 3b. Jag tror dock inte att du kan ha betyget i matte 3b in i exam.bevis från NA. Reglerna är rätt krångliga - ibland.. så bäst är det att du bokar tid med SYV-en antingen på komvux eller på antagningen på den högskola dit du vill söka alt. med studievägledare på institutionen - och reder ut frågor kring din behörighet; detta för att det inte blir så att du läser matte 3b men sedan får veta att 3b ej kan ingå i ditt exam.bevis och du måste då skaffa dig betyget i 3c - vilket kan ta mer tid "i onödan".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia