Försata året naturvetenskap
    Hej,

    Jag ska börja andra terminen i 9:an och därför kommer jag välja gymnasielinje snart. Jag har längre funderat och funderat men varje gång jag tror att jag har bestämt mig så börjar jag ifrågasätta mitt beslut och därför börja tänka om och om igen.

    Just nu står det mellan Naturvetenskap och Samhällsvetenskap med inriktning beteende. Varför just de två har jag inte riktigt ett helt svar till. Jag vet inte vad jag vill jobba med när det väl är dags att jobba, men jag vet att jag vill plugga på universitet efter gymnasiet, därför högskolförberedande.

    Jag har som sagt funderat på att välja natur men sen så tänker jag på all stress som kommer ske, jag tänker även på mattematiken eftersom jag är inte särskild begåvad och tycker inte att matten är särskild rolig heller, just nu ligger jag på ett B men det är som sagt 9:ans matte och min lärare ger nog ut lite lätta betyg.

    Lista till varför jag inte är beredd på att välja natur:
    - Prov, föredrar skriftliga uppgifter eller sådant.

    - För mycket att kunna, känns inte tryggt att välja.

    - Vill inte välja natur och sedan komma ut med låga betyg, alltså låg merit.

    Men några saker som får mig att vilja ta natur:

    - Biologi brukar vara rätt så kul och intressant.

    - Jag blir glad när jag uppfattar något svårt och kan sedan använda det och få bra resultat.

    - Brett behörighet, att bli läkare är en av mina intressen.

    Som sagt, jag tycker att biologi är för det mesta intressant och roligt, just nu ligger jag på B-nivå inom alla NO-ämnen, men fysik och kemi är inte lika kul som biologi, än så länge. Medan matten kan vara kul när jag väl uppfattar, men det är inte lika lätt för mig att uppfatta matten genomfört med t.ex. samhälle ämnen, vilket leder mig till varför jag vill/inte vill välja samhälle.

    Jag funderar på samhällslinjen eftersom jag skulle nog säga att jag är bra på att resonera, vilket används rätt så mycket inom SO:n. Jag har A i allt inom SO förutom historian men 'är rätt så säker på att jag kommer höja mig där också. Jag har alltid haft lätt med samhällsämnen. Men det betyder inte att jag varken gillar de eller tycker att de är kul, jag bara vet att jag kan rätt så mycket när de gäller de. Jag funderar på Samhälle med inriktning beteende eftersom det är något som väcker intresset inom mig, det är intressant att veta just varför människan fungerar på det sätt som den gör, båda psykiskt och fysiskt, vilket får mig att tänka på psykologprogrammet efter gymnasiet.

    Men så klart så har jag några orsak till varför jag inte är 100% till att välja samhällsvetenskap:

    - Mindre behörighet, vill inte direkt plugga ett fjärde år av gymnasiet.

    - Jag kanske ändrar mig och inte vill bli psykolog längre.

    - Har sett/hört många klaga på att samhällsprogrammet har mycket onödiga uppgifter och kan vara rätt så tråkigt ibland.

    Men det finns även saker som får mig att vilja ta samhälle:

    - Känns som ett tryggare val, jag vet att mina resultat kommer vara högre.

    - Är rätt så bra inom de ämnen som handlar om samhället.

    - Psykologi är något som intresserar mig, filosofi låter även intressant.

    Snälla hjälp mig att bestämma för att jag klarar inte detta längre, varje dag ändrar jag mig. Jag ska ansöka från och med den 15 januari till 15 februari. Tack I förväg.

    Mvh,
    Oroad elev.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Du har ännu mycket gott om tid: det går bra att ändra sitt val t o m sista dagen i omvalsperioden. Titta gärna på Inriktning Samhälle på NA

    Om du kommer på den utb., se länk ovan, på en skola som även har inriktning Naturvetenskap och även erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet, är chansen stor att du kan läsa valbara kurser från de andra utb., t.ex kurser i psykologi, filosofi och kursen Biologi 2. Om du under första terminen på gymnasiet upptäcker att du vill läsa kemi2, fysik2 och matte4 t.ex för att bli behörig till läkarprogrammet, finns en rimlig chans att du hinner läsa alla de kurserna under åren 2&3 på gymmet. Men om du upptäcker att du inte vill läsa mer i kemi och fysik än de obligatoriska kurserna på NA/samhälle, behöver du inte göra det utan kan läsa fler samhällsinriktade kurser i stället.